خبرگزاری ریانووستی در گزارشی با عنوان «تحریم ایران منجر به تقویت خودکفایی این کشور شد» به نقل از رهبر انقلاب اسلامی نوشت: آمریکا با اعمال تحریم ها علیه ایران می خواست رشد اقتصادی این کشور را متوقف کند اما در عمل منجر به خودکفایی ایران شد.

رسانه روسی در ادامه افزود: ایران در طول سالیان متمادی بسیاری از کالاها را وارد می کرد اما همینک عادت به تولید همه نیازمندیهای خود کرده است.

ریانووستی به نقل از سخنان مقام معظم رهبری نوشت: واشنگتن در طول ۴۰ سال رویارویی با ایران از ابزار های مختلف ازجمله اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی استفاده کرد اما ایران طرف پیروز بود. 

خبرگزاری رسمی تاس نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران معتقد است که تحریم های آمریکا ایران را خودکفاتر می کند» نوشت: هدف اعمال تحریم های آمریکا فلج کردن اقتصاد ایران است اما این اقدامات منجر به حرکت به سوی خودکفایی کشور شده است. ملت ایران در طول سالها همه چیز را وارد می کرد اما همینک عادت به تولید کالاهای مختلف کرده است. 

«به عقیده رهبر عالی ایران، قدرت دولت آمریکا رو به افول است. آمریکا در زمان حاضر بسیار ضعیف تر از ۴۰ سال پیش است. در زمان حکومت اوباما چنین بود اما همینک این ضعف بیشتر به چشم می خورد.» 

تاس نوشت: رهبر انقلاب اسلامی همچنین یادآور شد که جامعه جهانی مخالف اقدامات ضدایرانی ایالات متحده است. 

در گزارش این رسانه به نقل از رهبر انقلاب خاطرنشان شد که تهران به مقابله با آمریکا و فشار این کشور ادامه خواهد داد و واشنگتن به هیچ نتیجه ای دست نخواهد یافت. 

روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس هم در بخش اخبار آنلاین پایگاه اینترنتی خود در گزارشی با عنوان «ایران خودکفا می شود» نوشت: آیت الله خامنه ای رهبر مذهبی ایران خاطرنشان کرد که اقدامات آمریکا منجر به حرکت ایران به سوی خودکفایی شده است. 

روزنامه روسی نوشت: آمریکا روز دوشنبه تحریم های جدید خود در مورد ایران را به اجرا می گذارد.

راسیسکایا گازتا روزنامه ارگان دولت روسیه نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران توضیح داد چرا آمریکا در رویارویی با کشورش می بازد» نوشت: آمریکا نمی تواند به اهداف خود در مقابله با ایران دست بیابد و طرف بازنده خواهد ماند.

روزنامه روسی نوشت:رهبر ایران که سخنانش از تلویزیون این کشور پخش می شد گفت که رویارویی و مبارزه بین ایران و آمریکا ۴۰ سال است که ادامه دارد و دشمنان ایران از شیوه های مختلف نظامی و اقتصادی گرفته تا جنگ اطلاعاتی استفاده می کنند. 

«به عقیده رهبر ایران هدف اصلی واشنگتن از سیاست های ضدایرانی این کشور تلاش آمریکا برای تسلط دوباره بر ایران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دست داد. 

روزنامه روسی نوشت: دولت ترامپ روز گذشته از بازگرداندن همه تحریم هایی خبر داد که پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ لغو شده بود. 

راسیسکایا گازتا نوشت: وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که تهران از موج جدید تحریم های واشنگتن نمی ترسد زیرا که سیاست تحریمی آمریکا محکوم به شکست است. 

گازتا رو تارنمای روسی که بیشتر دیدگاه های طرفدار غرب را در روسیه بیان می کند در گزارشی با عنوان « رهبر ایران باخت آمریکا در رویارویی ۴۰ ساله با ایران را اعلام کرد» نوشت: رهبر مذهبی ایران اعلام کرد که آمریکا در رویارویی با ایران شکست خورد. 

رسانه روسی نوشت: به گفته رهبر ایران، ایالات متحده تلاش کرده که تسلط بر ایران را که در سال ۱۹۷۹ بر اثر انقلاب و سرنگونی حکومت شاه طرفدار آمریکا از دست داد، دوباره به دست آورد. 

گازتا رو همچنین در گزارش خود به آغاز تولید انبوه جنگنده جدید ایران به نام کوثر اشاره کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. در این مورد می توان به اظهارات رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران اشاره کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد، بعضی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند،پیش ترفعال بودند؛ بنابراین هیچ چیز جدیدی برای نوامبر ( ۱۳ آبان ماه) وجود ندارد که انجام دهند و این یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم درحاشیه نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان دراستانبول گفت: آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.

عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا هر کاری که می خواست، انجام داد و بعد از چهارم نوامبر اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

کارشناسان و ناظران منطقه ای و بین المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت ازفعالیت شرکت های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران و همچینن فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند.

بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا با لحنی که حاکی از ناکامی آمریکا در تحریم ایران است، به همراهی نکردن شرکای تجاری مهم تهران در تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید علیه ایران اعتراف کرد.

وی که سخنانش در موسسه آمریکایی «همیلتون» بیانگر عقب نشینی آمریکا از راهبرد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، برای توجیه این عقب نشینی و عدم همراهی کشورها گفت که قصد نداریم به دوستان و هم‌پیمانان خود آسیبی بزنیم.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به مخالفت کشورها با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران آشکارا تحریم های آمریکایی را نقض می کنند یا خواستار معافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.

آخرین خبرها حاکی هستند که آمریکا تاکنون مجبور شده است دست کم هشت کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.