صرافی بانک ملی که روزانه نرخ کف بازار برای معاملات ارز را اعلام می کند، امروز بهای خرید هر دلار آمریکا را ۱۰ هزار و ۵۰ تومان و بهای فروش آن را ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده است.

این در حالیست که دیروز نرخ فروش دلار در صرافی ملی ایران ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان بود؛ از این رو فعالان بازار ارز می گویند، بانک مرکزی بزرگترین تامین کننده ارز در بازار آزاد است و به نظر می رسد قصد دارد با این روش نرخ ها را در بازار مدیریت کند.

پیگیری های ایرنا نشان می دهد معاملات در بازار ارز به حداقل ممکن رسیده است و بیشتر صرافی ها به بهانه آنچه نداشتن ارز عنوان می کنند، از فروش ارزهای عمده به خریداران امتناع می کنند.

طبق بخشنامه بانک مرکزی، صرافی ها اجازه دارند علاوه بر تامین ۲۳ نوع ارز خدماتی هموطنان، تا سقف ۲ هزار یورو به مردم بفروشند.

کارشناسان عوامل متعددی را بر این کاهش نرخ ها موثر می دانند که از جمله می توان به محدود شدن سقف معاملات در تراکنش پایانه های فروشگاهی به میزان ۵۰ میلیون تومان در شبانه روز برای هر کارت و در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان برای هر کد ملی و نیز ممنوعیت انتقال چک های تضمینی اشاره کرد.

با این حال اعلام اینکه قرار است کانال مالی ایران و اروپا (SPV) در آینده نزدیک اجرایی شود از دیگر عواملی بوده که اثر روانی بر بازار ارز داشته است.

براساس نرخ هایی که صرافی ملی ایران اعلام کرده، حداقل نرخ خرید هر دلار برای امروز ۱۰ هزار و ۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان است؛ هر یورو نیز ۱۲ هزار تومان از مردم خریداری شده و ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.