«محمد شریعتمداری» امروز (جمعه) در همایش سراسری مدیران سازمان تامین اجتماعی، اضافه کرد: انتظار از سازمان تامین‌اجتماعی در سال جاری، تقویت و استمرار اصلاحات درونی برای تسهیل ارائه خدمات است.

وی با تاکید بر شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها گفت: در این شرایط وظیفه ما این است که برای کم کردن خطاها در نظام مدیریت و کاهش آسیب‌پذیری‌های احتمالی مردم، در برابر این فشار و تکانه‌های بیرونی برون‌زا، تلاش خود را دوچندان کنیم.

** تقویت و استمرار اصلاحات درونی برای تسهیل ارائه خدمات 

وی گفت: تامین‌اجتماعی باید روشی ارایه کند که در عین اینکه متضمن وصول منابع موردنیاز برای اجرای ماموریت‌هایش باشد، مانع حرکت در مسیر رونق تولید نباشد.

این سازمان باید برای پرداخت بموقع و نظام انگیزش واحدهای تولیدی مشوق‌هایی تعیین کند که این کار به پایداری تامین‌اجتماعی منجر می‌شود.

** مشارکت در مسیر رونق تولید 

وزیر تعاون دومین انتظار خود از سازمان تامین اجتماعی را اینگونه شرح داد که «باید نسبت به زمان و مکان، درک صحیحی داشته باشیم‌؛ اگر تامین‌اجتماعی چون نتوانسته حق بیمه مقرر را از کارفرمایی وصول کند، حسب اختیارات قانونی خود به سمتی حرکت کند که خدای ناکرده موجب تعطیلی یک کارگاه شود، در واقع ورودی منابع خود را تقلیل داده است.

وی اظهار داشت: مفاصا‌حساب تامین‌اجتماعی، موضوعی است که اگر به آن فکر نکنیم و فرآیند و شرایط صدور مفاصاحساب را تسهیل نکنیم، ممکن است برخی کارفرمایان چون نمی‌توانند کارت بازرگانی بگیرند دنبال کارت بازرگانی اجاره‌ای بروند و انحراف شروع شود.

** پیگیری وصول مطالبات از دولت 

به گفته وی، مدیران سازمان تامین اجتماعی باید از هر روشی که متضمن حفظ منابع سازمان و وصول مطالبات است استفاده و متولی خاصی برای پیگیری مستمر این مطالبات تعیین کنند

شریعتمداری افزود: امسال در بودجه ارقام خوبی برای پرداخت مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی پیش‌بینی شده که نباید اجازه دهیم به سرنوشت سال گذشته دچار شود. 

** توسعه خدمات غیرحضوری 

وزیر تعاون افزود: باید از اقدام ارزشمند سازمان تامین‌اجتماعی و پیش‌تازی این سازمان در زمینه حذف دفترچه‌های درمانی در مراکز درمانی ملکی و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت قدردانی کنیم. 

شریعتمداری گفت: اگر نظام الکترونیک سلامت به شکل کامل و در کل بخش سلامت کشور نه فقط در سازمان تامین‌اجتماعی، اجرایی و عملیاتی شود، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های بخش بهداشت و درمان حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

** الکترونیکی کردن نظام سلامت 

وی تصریح کرد: با الکترونیکی کردن کل نظام سلامت، می‌شود معادل کل بودجه عمرانی کشور در هزینه‌های این بخش صرفه‌جویی کرد. این هدف بسیار بزرگی است که باید به هر نحو ممکن در این مسیر پافشاری و آن را اجرا کرد تا نظام یکپارچه سلامت الکترونیک و پرونده‌های الکترونیکی سلامت در کشور شکل بگیرد و بخشی از منابع صرفه‌جویی شود تا دولت بتواند با فراغ بال بیشتری به سایر بخش‌های ماموریت‌های اجتماعی و اقتصادی خود رسیدگی کند؛ خدمات مطلوبتر سلامت به مردم ارائه شود و مصرف دارو و پاراکلینیک در کشور منطقی‌سازی شود و با شفافیت در این بخش، جلوی برخی خدمات تکراری و تجویزهای غیرمنطقی و غیرضروری مانند اسکن، ام. آر.آی و غیره گرفته شود.

** تسهیل امور در مناطق سیل زده 

وزیر تعاون گفت: مردم سیل‌زده همچنان در فشار هستند؛ مردمی که همه هستی خود را از دست داده‌اند. بنابر این باید توجهی ویژه به این مردم داشته باشیم و حداقل در حیطه اختیارات و مسئولیت‌هایمان به آنان در حد توان کمک کنیم.

وی اضافه کرد: آن دسته از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افراد متصل به سازمان تامین‌اجتماعی که در این حادثه آسیب دیدند، در طول سال در فهرست رسیدگی ویژه ما باشند و هر خدمت مازادی که می‌توانیم به این افراد بدهیم مثلا اولویت در ارائه خدمات درمان یا هر روش دیگری که امکانپذیر است مثل استمهال بدهی و بخشش جریمه تاخیر کارفرمایان باید در نظر بگیریم.

** استقرار نظام شفافیت 

وزیر تعاون افزود: شفافیت ما را از بسیاری از تهدیدها و فشارها مصون می کند و اعتماد مردم به ما را تقویت می کند. این کار باید با قوت ادامه پیدا کند. این راه، راه بدون بازگشت است. اگر گفتیم چندشغله ممنوع است نباید حتی یک مورد هم در کل وزارتخانه، مغایر با این رویکرد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: رئیسان سازمان‌های تابعه باید تعهد مکتوب بدهند که ممنوعیت دوشغله بودن را اجرا کرده‌اند و هیچ فرد دوشغله‌ای در سازمان آنها وجود ندارد. در شرکت‌هایی که امکان پذیر است اعلام کرده‌ایم که تعداد اعضای هیات‌مدیره‌ها باید به سه نفر عضو موظف و بدون شغل دیگر، کاهش یابد.

شریعتمداری تصریح کرد: به مردم در مورد شفافیت و در مورد کاهش هزینه‌ها و حفظ امانات آنها وعده داده‌ایم و باید پای این وعده تا آخر بایستیم.

** جوان گرایی و نخبه گرایی 

به گفته وزیر تعاون، سازمان تامین اجتماعی با عظمت، ماموریت و چالش‌هایی که دارد باید مدیریت آن ممزوج از جوانی و تجربه باشد.

وی گفت: طبیعی است که در برخی نقاط تجربه را رجحان می‌دهیم و در برخی نقاط جوانی و نشاط را و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب گفتند، جوانگرایی به معنای نفی تجربه افراد صاحب تجربه مهارت نیست و از توان و تجربه معمرین هم باید استفاده کرد.

** توجه به مدیریت زنان 

شریعتمداری اظهار داشت: در سازمان تامین‌اجتماعی نیمی از کارکنان از زنان هستند که در برخی حوزه‌ها از آقایان هم سرآمدتر هستند و نباید حق آنان را در مناصب مدیریتی نادیده گرفت؛ باید از توان و تخصص زنان بیشتر استفاده شود و این یکی از راهبردهایی است که با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: زنان ما در دست‌پاکی هم سرآمد هستند و باید از این نیروهای ارزشمند موجود، در رده‌های مدیریتی بیشتر استفاده شود. 

** اصلاح قوانین و مقررات 

وزیر تعاون در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: الکترونیکی کردن خدمات، بسیار اقدام ارزشمندی است اما در کنارآن باید به اصلاح قوانین و مقررات هم توجه کرد. به نظر می‌رسد برخی قوانین و مقررات و بخشنامه‌های سنتی نیازمند بازنگری و اصلاح است.

** پرداخت مطالبات بخش های درمانی

شریعتمداری اظهار داشت: در زمینه پرداخت مطالبات بخش‌های درمانی انتظار من از سازمان تامین‌اجتماعی توجه بیشتر به این موضوع است. درست است که رقم بدهی سازمان تامین‌اجتماعی به مراکز درمانی اصلا قابل قیاس با رقم کلان مطالبات این سازمان از نهاد دولت نیست اما انتظار عمومی از سازمان این است که مشکلات مراکز درمانی طرف قرارداد خود را بیشتر درک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.