بنا بر اعلام ایران اچ پی، سرویس فصلی کولر، از اقداماتی است که به کاهش مصرف آب و در نتیجه افزایش راندمان کولر کمک می‌کند.

گاهی عملکرد کولر غیرعادی می‌شود و قسمتی از آن به درستی کار نمی‌کند. این عملکرد غیرعادی می‌تواند به صورت صدای آزاردهنده تق تق، بوی نامطبوع، باد گرم و یا حتی خاموش شدن کولر، خود را نشان دهند.

با سرویس دوره‌ای و به موقع کولر، تمامی مشکلات برطرف خواهند شد.

سرویس کولر آبی:

در صورت خاموش بودن طولانی مدت کولر و یا حتی در زمان استفاده از آن، نیاز است که به صورت دوره‌ای آن را سرویس کنید.

سرویس کولر آبی شامل چه مواردی می‌شود؟

۱- بررسی و روغن‌کاری دینام (موتور) کولر

دینام قطعه‌ی الکتریکی حساسی است که در زیر سقف و بالای حلزونی قرار دارد و فرآیند گردش هوا را انجام می‌دهد. کولر آبی در فضای باز قرار دارد و این امر موجب کثیف شدن و نشستن گردوخاک روی بدنه و قطعات می‌شود. از طرفی وجود کثیفی و گردوغبار موجب خرابی آن خواهد شد، پس دینام کولر را به خوبی تمیز کرده و با دقت روغن‌کاری کنید.

۲- بررسی پمپ آب (واتر پمپ) کولر

واترپمپ در کف کولر و داخل آب قرار دارد و فرایند گردش آب را انجام می‌دهند. بهتر است تمام قسمت‌های پمپ آب را که شامل ورودی آب پمپ، شلنگ انتقال و سبد می‌شوند را تمیز کنید.

۳- شستشوی حلزونی

در مرکز کولر، مخزنی حلزونی شکل قرار دارد که پروانه داخل این مخزن می‌چرخد. یکی از قسمت‌هایی که توصیه می‌شود در هنگام سرویس کولر تمیز کنید داخل مخزن حلزونی است. اگر مخزن حلزونی تمیز نشود، با چرخش پروانه گردوغبار را به داخل خانه انتقال می‌دهد. البته تمام مخزن‌های حلزونی امکان شسته شدن ندارند. بلکه آن دسته حلزونی‌هایی که دارای حفره‌ای برای خروجی آب هستند را می‌توانید بشویید. اگر مخزن فاقد حفره برای تخلیه آب بود، قسمت زیرین آن را با پیچ‌گوشتی کمی باز کرده تا آب تخلیه شود.

۴- شست‌وشوی بدنه و شیر تخلیه کولر

به دلیل وجود املاح در آب، روی بدنه و برخی قطعات کولر رسوب ایجاد می‌شود.

در زمان سرویس کولر، ابتدا پره‌های آن را باز کرده و به همراه بدنه خارجی با فرچه بشویید تا تمام رسوب روی بدنه تمیز شود. مراقب باشید به بدنه و قطعات آسیب وارد نکنید.

شیر تخلیه کف کولر را باز کنید تا آب کولر تخلیه شود و بعد از شست‌وشوی کامل دوباره آن را ببندید. در پایان کار کنترل کنید که شیر سالم باشد، زیرا در صورت خرابی شیر تخلیه، آب از کولر نشت خواهد کرد.

۵- تعویض تسمه

تسمه یکی از قطعاتی است که اگر فرسوده باشد، پاره خواهد شد و کولر هیچ بادی تولید نمی‌کند. در حین سرویس کولر، تسمه را هم با دست کنترل کنید که فرسوده نبوده و تمام سطح آن سالم و بدون پارگی باشد. در صورتی که کوچک‌ترین مشکلی در تسمه مشاهده کردید، باید آن را تعویض کنید، زیرا عملکرد فن و موتور را دچار مشکل می‌کند.

۶- کنترل و روغن‌کاری یاتاقان

در دو طرف محور پروانه، دو عدد یاتاقان قرار دارد که با روغن‌کاری آن، قسمت‌های دیگر هم کاملاً روان کار می‌کنند. این یاتاقان‌ها نیروی حرکتی را از پولی و تسمه به محور منتقل کرده و در نتیجه موجب چرخش پروانه می‌شود. در صورتی که یاتاقان‌ها کثیف و خشک باشند، صدای آزاردهنده‌ای ایجاد کرده و مانع از چرخش روان پروانه می‌شوند. ابتدا رسوب دورتادور یاتاقان‌ها را تمیز و سپس از محل مخصوص آن را روغن‌کاری کنید.

در صورتی که احساس کردید یاتاقان‌ها فرسوده هستند و نیاز به تعویض دارند، باید با تعمیرکار کولر آبی مشورت کنید، زیرا تعویض این قطعات نیاز به ابزاری تخصصی دارد.

۷- روغن‌کاری پولی‌

قطعه پولی در کولر، یکی از اجزا مکانیکی است که با کمک تسمه نیروی حرکتی را از دینام دریافت کرده و پروانه را می‌چرخاند. هر کولر دو عدد پولی با دو سایز مختلف دارد که باید در هر بار سرویس آن‌ها را تمیز کرده و روغن‌کاری کنید. در صورت خشک بودن و چرخش نامناسب، صدایی بلند و آزاردهنده از پولی‌ها خارج می‌شود.

۸- تعویض پوشال‌ها

برای اینکه باد کولر خنک و بدون بوی نامطبوع باشد، باید حداقل هر دو سال یکبار پوشال‌ها را تعویض کنید. اگر این کار را هرسال انجام دهید، خالی از لطف نیست. با این کار مانع از تجمع آلودگی، قارچ و میکروب در کولر می‌شوید. هرچه پوشال‌ها سالم‌تر، تمیزتر و مرطوب‌تر باشند، فشار کمتری به موتور کولر وارد می‌شود. پس در انتخاب پوشال باید دقت شود تا ابعاد آن با سایز کولر یکی باشد.

۹- تمیز کردن شبکه آب‌رسانی کولر

شبکه آبرسانی کولر شامل شلنگ انتقال آب و لوله‌هایی در زیر سقف هستند که آب را به پوشال‌ها می‌رسانند. این قسمت‌ها را از وجود اشیا خارجی پاک کنید. بهترین کار هم استفاده از یک میله‌ی نازک فلزی است تا رسوب موجود در این لوله‌ها را تمیز کند.

۱۰- تراز کردن شناور

برای اینکه شناور در جای خود تراز باشد، ابتدا کولر را در سطحی صاف قرار دهید و آن را تراز کنید. تراز بودن شناور به معنای قطع و وصل به موقع آب است. در صورت تنظیم نبودن شناور، آب کولر از قسمت شیر تخلیه به بیرون نشت خواهد کرد.

تمام مراحلی که در این بحث ذکر شد، برای راه اندازی کولر به شما کمک می‌کند. حال اگر قادر به سرویس، راه اندازی و تعمیر کولر آبی نبودید، می‌توانید از تعمیرکار کولر آبی کمک بخواهید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.