«مایا کَندلِ» در مقاله ای که امروز (سه شنبه) در روزنامه فرانسوی «لوموند» انتشار یافته، افزود: هیچکس جنگ جدید آمریکا چه در منطقه خاورمیانه چه در داخل آمریکا را نمی خواهد. به استثنای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ که هیچ تمایلی برای دیدن ایران ندارد.

دونالد ترامپ به نوبه خود می خواهد یک &#۳۹;معامله بهتر&#۳۹; از توافق ۲۰۱۵ (طرح جامع اقدام مشترک یا همان برجام) که آمریکا یک سال پیش از آن خارج شد، انجام دهد.

در این مرحله، محتوا مهم و بسیار دقیق نیست. آنچه برای ترامپ مهم است، این است که توافق جدید، دیگر توافق او است.

این محقق فرانسوی افزود: هدف از سیاست &#۳۹;فشار حداکثری&#۳۹; با افزایش تحریم ها، کشاندن ایران به پای میز مذاکره با اصلاح سیاست های منطقی این کشور است. ایرانیان در مقابل تحریم های شدید که تا به حال پشت سر گذاشته اند منتظر انتخابات ۲۰۲۰ و احتمال انتخاب یک رئیس جمهوری دیگر در آمریکا هستند و امیدوارند با ماندن در توافق، روزهای بهتری داشته باشند.

کندل با اشاره به لغو معافیت های خرید نفت ایران که پیشتر از این برای هشت کشور امکان واردات نفت از ایران را مهیا می ساخت، افزود: در مواجهه با این موضوع، ایران، آمریکا را به مجازات های مختلفی از جمله خروج از توافق برجام و اقدامات نظامی تهدید کرده است.

در مقابل، ترامپ با نتیجه نگرفتن از اعمال حداکثر فشار بر ایران بدنبال القای این باور است که امکان رویارویی وجود دارد.

تهدید ترامپ برای جنگ با ایران جدی نیست

یک کارشناس فرانسوی مسائل سیاسی آمریکا نیز تهدید ترامپ برای جنگ با ایران را بسیار جدی نمی داند.

«کورنتن سلین» در گفت وگو با وب سایت خبری «آتلانتیکو» فرانسه به تناقض گفتاری ترامپ در توئیت های اخیرش اشاره کرد و افزود: بحران کنونی با ایران، مرحله جدیدی از دوره ریاست ترامپ را فراهم می کند. او توافق هسته ای با باراک اوباما را لغو کرد زیرا خواستار یک معاهده جدید بود که شامل ممنوعیت گسترش ساخت بمب در ایران و حمایت این کشور از نیروهای بی ثبات کننده در خاور میانه است.

به گفته سلین، ممکن است به نظر برسد ترامپ بدنبال یک مذاکره جدید با ایران است اما بولتون و پمپئو به چیز دیگری می اندیشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.