گاردین گزارش داد، دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در خاطراتش از روی کار آمدن ترامپی که "تاجر تک‌رو" توصیف می‌کرد، پس از نتیجه رفراندوم بریگزیت در سال ۲۰۱۶ ابراز نگرانی کرده و آن را "ناراحت‌کننده" دانسته بود.

او در کتابی که چهارشنبه در بریتانیا منتشر شد، نوشت: ظهور احزاب چپ افراطی و راست تندرو در اروپا به ما نشان داده بود که سیاست‌های ضد تشکیلاتی و تفرقه‌افکنانه یک هنجار جدید است.

دوره نخست‌وزیری کامرون از مه ۲۰۱۰ تا ژوئن ۲۰۱۶ بود و با دوره ریاست جمهوری ترامپ هم‌زمان نبود. دوره تصدی کامرون با نتیجه رفراندوم بریگزیت به پایان رسید. اندکی پس از آنکه ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شد، باراک اوباما در نشست ناتو در ورشو ترامپ را با ولادیمیر پوتین مقایسه کرد و نسبت به "شیب لغزنده‌ای که از انتقاد، مثلاً از مردم همجنسگرا یا مهاجران، به تهدید کل ملل، نژادها و مذاهب منتهی شود" هشدار داد.  کامرون هم که در آن جلسه حضور داشت، گفت: کاملا با این سخنان موافق است.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در خاطراتش همچنین از سخنان ترامپ درباره "تروریسم اسلامی" به سختی انتقاد کرده است. او نوشت: همواره تلاش داشتم تا درباره "افراطگرایی اسلام‌گرایان" و "خشونت افراطی اسلام‌گرایان" به جای استفاده صرف از برچسب "اسلام‌گرایان" صحبت کنم. این تفاوت برای دونالد ترامپ اهمیتی ندارد. در واقع، او مسیر دیگری را در پیش گرفته است و به وفور به "تروریسم اسلامی" اشاره می‌کند که از دیدگاه من شدیدا ناکارآمد است.

کامرون بابت اینکه ژوئیه ۲۰۱۷ در زمان باز پس گیری موصل عراق از داعش به دست نیروهای عراقی یا آزادسازی رقه توسط نیروهای کرد در قدرت نبود، تاسف می‌خورد. او با یادآوری کشته شدن گروگان‌های بریتانیایی و آمریکایی در دوره تصدی‌اش به دست داعش،‌ نوشت: بابت تمام لفاظی‌ها و لاف‌ زدن‌های متعاقب دونالد ترامپ می‌گویم که جنگی در اختیار او بود که به خوبی در مسیر پیروزی قرار داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.