به گزارش خبرگزاری رویترز ترامپ همچنین بر پرداخت بخش بیشتری از هزینه های حضور نظامی آمریکا در کره جنوبی توسط سئول به عنوان بازدارنده در برابر کره شمالی تاکید و طرح خروج نیروهای ارتش ایالات متحده از شبه جزیره کره را مطرح کرده است.

این درخواست بخشی از تلاش های واشنگتن برای اعمال فشار بر همپیمانانش به منظور افزایش هزینه های دفاعی دریافتی از آنان است. توافقنامه کنونی ۲ کشور که شامل ۵۴ هزار  نظامی آمریکا مستقر در ژاپن است، در ۲۰۲۱ منقضی می شود.

به گفته مقام های پیشن ایالات متحده که نام آنان فاش نشده؛ این درخواست در جریان سفر ماه ژوئیه جان بولتون مشاور امنیت ملی وقت ترامپ و مت پاتینگر مدیر پیشین بخش آسیای شورای امنیت ملی آمریکا به منطقه شرق آسیا، به مقام های توکیو ارایه شده است.

این در حالیست که سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن با نادرست خواندن این گزارش، گفته استه مذاکره ای میان دو طرف در باره توافقنامه تازه در این باره صورت نگرفته است.

رویترز افزود: مقام های ژاپن در مذاکره با بولتون، این افزایش را واقع بینانه ندانسته و گفته اند: ژاپن پیش از این هم بزرگ ترین سهم را از هزینه های استقرار نظامیان آمریکا، به نسبت دیگر متحدان آمریکا پرداخت می کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهوری (ترامپ) آشکارا گفته است که متحدان و شریکان آمریکا متحده باید بخش بیشتری از هزینه های دفاع مشترک را پرداخت کننند. مذاکرات در باره تجدید این توافقنامه در نیمه نخست سال آینده آغاز خواهد شد و تعهد ایالت متحده به دفاع از ژاپن، ناگسستنی است.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا شامل یک گروه ناوهواپیمابر تهاجمی و همچنین بخشی از نیروهای سپاه تفنگداران دریایی در خاک ژاپن مستقر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.