صفر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت بیشتر خریداران و تولیدکنندگان آن هم در زمانی که تقاضای خرید نفت به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها به یکی از کمترین سطوح یک دهه اخیر رسیده است از اصلی‌ترین دلایل این سقوط بی سابقه هستند. میشل تران، مدیر بخش انرژی در موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: در کوتاه مدت شانس خیلی کمی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد چرا که پالایشگاه‌ها از سفارش و پذیرش نفت جدید امتناع می‌کنند.

از ابتدای امسال تاکنون قیمت نفت عمدتا نزولی بوده است و حتی توافق کشورهای بزرگ صادرکننده نفت موسوم به اوپک پلاس نیز نتوانسته است این روند را تغییر دهد. با این حال بعید است قیمت نفت در سطح منفی مدت زیادی دوام آورد چرا که هم تولید نفت با سرعت زیادی رو به کاهش است و هم تقاضا برای خرید احتمالا به دنبال کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای به تدریج زیاد خواهد شد. تنها در آمریکا شرکت‌های استخراج کننده نفت ۱۳ درصد ظرفیت استخراجی خود را طی یک هفته کاهش داده‌اند.

محمد خطیبی - کارشناس حوزه انرژی - در این باره به ایسنا گفت: این تغییر قیمت در بازار آتی آمریکا اتفاق افتاد، اما قطعا تحولات این بازار در بازار فیزیکی نیز تاثیر گذار خواهد بود چراکه تاثیر این دو بازار متقابل است.

وی با بیان اینکه تقاضا بسیار ضعیف شده و امکان نگهداری نفت نیز به دلیل انباشت ذخایر بسیار هزینه بر خواهد بود و این اتفاق تاریخی رقم خورد، اظهار کرد: نگهداری نفت هزینه بسیار بالایی دارد، در حال حاضر به دلیل انباشت ذخایر هزینه نگهداشت نفت در آمریکا به شدت افزایش یافته است.

این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه بر اینکه به طور بی سابقه‌ای هزینه های عملیاتی از قیمت نفت در آمریکا افزایش یافته است گفت: در واقع هزینه نگهداری نفت بیشتر از قیمت نفت شده و این مساله موجب شد تا تصمیم برخی از کشور ها برای کاهش تولید تغییر کند.

به گفته وی برخی از این کشورها که قرار بود کاهش تولید داشته باشند اعلام کردند که منتظر زمان مقرر نمی شوند و از هم اکنون اقدام به کاهش تولید خواهند کرد در واقع ۱۰ روز زودتر به استقبال این مساله رفتند.

خطیبی با بیان اینکه این مساله می تواند مقداری در بهبود شرایط کمک کند، اظهار کرد: در این میان در مورد میزان کاهش تولید نیز تردیدهایی وجود دارد حتی برخی معتقدند که کاهش ۱۹ میلیون بشکه اصلا کافی نیست و بازار به کاهش ۳۰ میلیون بشکه نیاز دارد و این میزان کاهش تولید در صورت اجرا تنها می تواند بخشی از وضعیت فعلی را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه با این وجود کاهش تولید هرچه زودتر اجرایی شود می تواند یک مقدار در بهبود بازار نفت موثر باشد، اظهار کرد: باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بازار نفت فیزیکی این اتفاق را تجربه نکرده و این مساله تنها در بازار آمریکا بوده و طبیعتا  بازار آمریکا  نیز از این مساله تاثیر می گیرد.

این کارشناس انرژی افزود: اگر دولت آمریکا اقدامات فوری انجام دهد می تواند تا حدودی شرایط را به نفع خود تغییر دهد، در حال حاضر تولیدکنندگان نفت در این کشور تحت فشار بیشتری هستند چراکه در آنجا توقف تولید نیز دارای هزینه است و این مساله کار را برای تولیدکنندگان آمریکایی سخت می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.