نقش نتانیاهو در فروش زیردریایی‌های آلمان به مصر چیست؟

روزنامه عبری زبان "یدیوت آحارونوت" اعلام کرد که ۱۵ مقام نظامی سابق  اسرائیل اظهارات کتبی را در دیوان عالی این رژیم امضا کرده‌ و خواستار آن شده‌اند که این دیوان به دادستان دستور دهد تا پرونده "زیردریایی‌های آلمانی" را مجدداً باز کند یا یک کمیته تحقیق دولتی در این باره تشکیل دهد.

معامله زیردریایی‌ها یا پرونده ۳۰۰۰ مربوط به تحقیقات درباره دریافت مبالغی در ازای مصوبه خرید زیردریایی‌های آلمانی توسط اسرائیل ضمن همکاری با شرکت "تیسن‌گروپ" آلمان است.

دادستانی اسرائیل دسامبر گذشته لیست اتهامی را علیه نزدیکان نتانیاهو در این پرونده صادر کرد اما نام نتانیاهو در این لیست و در میان مظنونان ذکر نشده بود.

یدیعوت آحارونوت بخشی از اظهارات مقامات نظامی مذکور در دیوان عالی اسرائیل را منتشر کرد.

این روزنامه به نقل از یکی از فرماندهان اطلاعاتی سابق اسرائیل نوشت که این مقامات خواستار تحقیق درباره موافقت نتانیاهو با فروش زیردریایی‌های آلمان به مصر بدون اطلاع فرماندهی نیروی دریایی و رئیس ستاد ارتش، وزیر جنگ و مقامات اطلاعاتی ازجمله موساد شده‌اند.

این مقام سابق اسرائیلی در این باره گفته است: کاملاً واضح و مشخص است دلایلی که نتانیاهو درباره موافقت با این معامله ذکر کرده است، غیرمنطقی هستند.

وی افزود: هیچ رازی در دنیا وجود ندارد که به نخست‌وزیر اجازه دهد مقامات ارشد مجموعه امنیتی را از موضوعی بی‌اطلاع نگه دارد که ازجمله مسؤولیت‌های اصلی و در چارچوب اختیاراتشان است.

قرار است که نتانیاهو و آویخای مندلبلیت، دادستان اسرائیل پنج‌شنبه هفته جاری پاسخشان را به دیوان عالی این رژیم ارسال کنند تا پس از آن این دیوان تصمیم به باز کردن و یا نکردن دوباره این پرونده بگیرد.

نتانیاهو پیشتر هرگونه ارتباطش با پرونده زیردریایی‌ها را منکر شده و گفته بود، آلمان هیچ وقت درباره فروش زیردریایی‌ها به مصر از او درخواست موافقت نکرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.