نشست مهم سران قوای سه گانه و تشکل‌های سیاسی عراق

در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق آمده است: «برهم صالح» رئیس جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و سران جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی امروز نشست مشترکی را در کاخ نخست‌وزیری در بغداد برای بررسی آخرین تحولات عراق، چارچوب کلی بودجه دولت فدرال و مشکلات لاینحل بین دولت فدرال و دولت محلی اقلیم کردستان این کشور برگزار کردند.

به نوشته رسانه‌های عراقی، «نوری المالکی» رئیس «ائتلاف دولت قانون» و «سید عمار حکیم» رئیس «ائتلاف عراقیون» از جمله رهبران جریان‌های سیاسی در این نشست بودند.

بر اساس این بیانیه، شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که عراق شرایط استثنایی را به دلیل بحران اقتصادی جهانی ناشی از گسترش همه گیری «ویروس کرونا» سپری می‌کند و اصلاحات اقتصادی راه حل ضروری است که باید در چارچوب همبستگی سیاسی و اجتماعی کشور اتخاذ شود و بیانگر وحدت موضع در برابر موضوعات اصلی باشد.

شرکت کنندگان در این جلسه به حمایت از اقدامات دولت برای دستیابی به اصلاحات اقتصادی در پیش نویس قانون بودجه دولت فدرال برای سال مالی ۲۰۲۱ اشاره کردند که راه حل‌های تقویت اقتصاد در مواجهه با بحران‌ها را تضمین می‌کند.

برپایه این بیانیه، نخست‌وزیر عراق در این نشست «پیشنهادی را برای ابتکار عمل  گفت وگوی ملی فراگیر» ارایه داد که دولت به منظور آماده‌سازی فضای سیاسی، امنیتی و اجتماعی جهت انجام انتخابات زودهنگام آزاد و سالم و محافظت از آن در برابر تخلفات و دستیابی به بالاترین سطح شفافیت و عدالت در آن در دستور کار قرار داده است.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است ششم ژوئن ۲۰۲۱ (نیمه خرداد ۱۴۰۰) برگزار شود. رییس جمهوری عراق ۱۵ آبان ماه گذشته قانون جدید انتخابات این کشور را پس از تصویب در پارلمان، تایید کرد.

رایزنی‌ها و گام‌های زودهنگام احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی بیش از یک ماه پیش برای ورود به این انتخابات آغاز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.