روند صادرات نفت طی نیم قرن گذشته

صادارت نفت خام در طول نیم قرن اخیر بسیار نوسان داشته است .در طول ۵۰ سال گذشته در سال هایی حتی فروش نفت روزانه کشور ۵.۶ میلیون بشکه می رسید و در سال هایی نیز بوده است و در همین ۵۰ سال نیز سال هایی وجود داشته که صادرات روزانه ی نفت به حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت به ثبت رسیده است .به طور کلی صادرات نفت در دهه ۹۰ نسبت به دهه های قبلی کمتر بوده است ،البته در نیم قرن گذشته سال های دفاع مقدس صادرات نفت بسیار پایین بوده که به دلیل شرایط جنگی کشور در دهه ۶۰ رخ داده است .  

نفت ؛کالایی استراتژیک برای اقتصاد ایران

در طول قرن گذشته همواره نام نفت با اقتصاد ایران گره خورده است .نفت همواره مهم ترین کالای اقتصاد کشور بوده و هر زمان که در طول چند دهه گذشته قیمت نفت یا میزان فروش آن به نوسان افتاده همراه با خود مسائلی مانند رشد اقتصادی و حجم اقتصادی ایران را دچار نوسان کرده است .به عنوان مثال در سال ۹۰ و ۹۱ و همچنین سال ۹۷ و خروج آمریکا از برجام که کشور با تحریم مواجه می شود و به تبع آن در فروش نفت به مشکل می خورد ،اقتصاد ایران دچار رشد منفی شده و از حجم حقیقی اش کاسته می شود .از همین رو  در این گزارش به بررسی میزان فروش نفت در طول قریب به نیم قرن اخیر  اقتصاد ایران پرداخته شده است .

روند صادرات نفت طی نیم قرن گذشته

همانگونه که در سطور بالاتر نیز گفته مسائلی مانند تحریم ها ، نوسانات بازار جهانی نفت ،بحران های نظام بین المللی و... باعث گردیده تا صادرات نفت خام توسط ایران در ۵۰ سال گذشته ،روند با ثباتی نداشته باشد . به عنوان مثال موضوع اپیدمی کرونا نیز بر امر صادرات نفت اثر گذار است ،زمانی که کرونا اقتصاد جهانی را دچار خلل می کند باعث می شود تا تقاضا انرژی و نفت به شدت کاهش یابد .

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «کارنامه نفت فروشی؛ از قله 5.6 میلیون به دره 400 هزار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.