به نقل از خبرگزاری رویترز، همچنان که رئیس جمهور افغانستان با مسائلی شامل پیشروی‌های طالبان، بمبگذاری‌ها و ترورها، جهش در موارد ابتلای به کووید ۱۹ و درگیری سیاسی داخلی در کابل روبرو است دیدار او با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در "دفتر بیضی" در کاخ سفید می‌تواند برای اشرف غنی چه به لحاظ سمبلیسم و چه از جنبه کمک جدید آمریکا ارزشمند باشد.

رونالد نیومن، سفیر سابق آمریکا در کابل اظهار کرد: در زمانی که روحیه‌ها به طرزی فوق العاده متزلزل شده و مسائل روندی نزولی پیدا کرده‌اند، هر کاری که یک نفر بتواند به منظور تقویت روحیه و تقویت دولت انجام دهد ارزشش را دارد. دعوت از اشرف غنی به اینجا یک نشانه نسبتا قدرتمند از بابت این است که ما از او حمایت می کنیم.

با این حال این پذیرایی بایدن چند ماه بعد از آن صورت می‌گیرد که مقام‌های آمریکایی اشرف غنی را به منظور کناره گیری به نفع یک دولت انتقالی بر طبق پیش نویس توافق سیاسی مربوط به قمار شکست خورده آنها در مذاکرات صلح به بن بست خورده تحت فشار قرار دادند.

کارین ژان-پی یر، معاون دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اظهار کرد، اولین نشست بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا با غنی و عبدالله عبدالل، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان متمرکز بر "تعهد مداوم ما به مردم افغانستان" و نیروهای امنیتی آن خواهد بود.

بایدن از کنگره کشورش درخواست تصویب .۳ میلیارد دلار کمک امنیتی برای افغانستان در سال آینده میلادی را داشته و سه میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ را به افغانستان درراستای کمک به آن برای مبارزه با کووید-۱۹ میفرستد.

ژان-پی یر گفت، بایدن از غنی و عبدالله عبدالله، دو رقیب در دو انتخابات ریاست جمهوری سابق افغانستان خواهد خواست، "یک جبهه متحد باشند" و بر حمایت آمریکا از یک توافق صلح حاصل شده در مذاکرات تاکید خواهد کرد.

با این حال مقام‌های آمریکایی صراحتا اظهار کرده‌اند، بایدن روند خروج آمریکا از افغانستان را که احتمالا تا اواخر ژوئیه یا اوایل اوت تکمیل خواهد شد، متوقف نخواهد کرد و بعید است که با پشتیبانی نظامی آمریکا از کابل برای متوقف کردن پیشروی های طالبان فراتر ازجنبه های مشورتی، اطلاعاتی و نگهداری هواپیما موافقت کند.

غنی و عبدالله عبدالله روز پنجشنبه را صرف بحث درباره وضعیت افغانستان با قانونگذاران آمریکایی در کنگره این کشور کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.