انتقاد کیهان از جشنواره فیلم فجر /«سینما متروپل» نگاه کاریکاتوری به جنگ دارد /چرا «غریب» را انتخاب نکردید

روزنامه کیهان از جایزه جشنواره فجر به فیلم«سینما متروپل» انتقاد کرد و نوشت: 

اهدای جایزه بهترین فیلم و کارگردانی به فیلم «سینما متروپل» که درواقع هم به سینما‌، هم به جنگ و دفاع مقدس و هم به حصر آبادان‌، نگاهی کاریکاتوری و خام و سر دستی داشت‌، اساسا در مخیله هم نمی‌گنجید.

فیلم «غریب» به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های امسال در حیطه جوایز اصلی همچون بهترین فیلم و کارگردانی و فیلمنامه و حتی تدوین در نظر گرفته نشد.

موضوع حصرآبادان در فیلم «سینما متروپل» تنها در حد شعر و شعار و گفتار مطرح شد. همچنین عشق به سینمای آدم‌هایی مثل رضا و سیاوش هم کاملا نچسب و باسمه‌ای از کار درآمده بود و به هیچ وجه به باور نمی‌نشست که چنین کاراکترهایی عاشق سینما باشند‌، ضمن این که مشکل تاریخی فیلم هم قوز بالاقوز بود که در آن شرایط حصر و درگیری‌ها و نبرد دائم و تکاپوی مستمر رزمندگان‌، کدام سینما در این شهر دایر بوده است؟ چنان‌که در هیچ تاریخ کتبی و شفاهی چنین ادعایی رویت و ثبت نشده است.

سینماهای آبادان از زمان شروع جنگ در این شهر تعطیل شد و برعکس مثلا مسجد سلیمان که دو سه سالن سینمایش در همان سال‌ها کار می‌کرد‌، اما در آبادان (برخلاف آنچه در نوشته‌های پایان فیلم بر پرده نقش می‌بندد) تا مدتی پس از پایان جنگ نیز این سالن‌های سینما تعطیل ماندند!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.