انتقاد پوتین از بحران جهانی غذا ناشی از سیاست های اروپا و آمریکا

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه در نشستی با رهبران و نمایندگان کشورهای آفریقایی گفت: بحران جهانی غذا به دلیل اقدامات کشورهای غربی است و عملیات ویژه نظامی روسیه نقشی در آن ندارد.

به گزارش خبرگزاری "تاس", رئیس جمهور روسیه گفت: بحران در بازار مواد غذایی جهان به هیچ وجه نتیجه عملیات ویژه روسیه در اوکراین نیست، زیرا این مشکلات مدت‌ها قبل از وضعیت اوکراین شکل گرفته بود.

وی تاکید کرد: دلیل افزایش این بحران اقدامات اقتصادی ناعادلانه کشورهای غربی، اعم از آمریکا و کشورهای اروپایی برای حل مشکلات خود در رابطه با همه گیری ویروس کرونا بود.

رسانه اسرائیلی: نتانیاهو تسلیم «تفاهم‌های» آمریکا و ایران شده است

پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در سال گذشته, صادرات غلات از کشور اوکراین بعنوان یک منبع بزرگ این محصولات در جهان با مشکل مواجه و صادرات محصولات کشاورزی روسیه نیز به دلیل تحریم‌های غرب متوقف شد.

کشورهای غربی روسیه را متهم کرده‌اند که با حمله به اوکراین در جهان بحران غذا ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا, ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه اعلام کرده بود که این کشور در حال بررسی خروج از توافق صادرات غلات دریای سیاه است.

وی تاکید کرد: ما از این موضوع آگاه هستیم. ما به منظور حمایت از کشورهای در حال توسعه و دوستانمان و به منظور لغو تحریم‌ها بر بخش کشاورزی روسیه با این توافق موافقت کردیم. ما یک بار دیگر فریب خوردیم. "

رئیس جمهور ترکیه ۲۷ اردیبهشت ماه از تمدید ۲ ماهه قرارداد فروش و انتقال غلات اوکراین و روسیه و ادامه فعالیت کریدور غلات خبر داد. پیش از آن، آخرین بار این قرارداد به مدت ۲ ماه و تا ۱۸ ماه مِی (فرداد / پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) تمدید شده بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود: تمدید فعالیت کریدور غلات دریای سیاه با تلاش و میانجی‌گری ترکیه و با نگرش سازنده روسیه و اوکراین و مقامات سازمان ملل متحد محقق شد.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از تمدید توافق غلات خاطرنشان کرده که مشکلات در اجرای این توافقنامه همچنان باقی است. وی ابراز امیدواری کرده است که توافقی جامع برای بهبود و گسترش ابتکار غلات دریای سیاه حاصل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.