جزییات نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱

در این نشست، سفیر و نماینده کشور مالت به عنوان تسهیل‌کننده برجام به ابعاد متعدد نظارت بر قطعنامه ۲۲۳۱ اشاره و بر اهمیت نظارت «اعتمادسازی» آژانس بین المللی اتمی تاکید کرد.

سفیر مالت در سازمان ملل تاکید کرد که برجام بهترین گزینه موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

نماینده مالت مدعی شکاف در راستی آزمایی کنونی شد و خواهان گزارش های ایران در مورد اورانیوم غنی شده شد.

نماینده برزیل در شورای امنیت نیز برجام را یک توافق "ناقص" اما مهم به ویژه در حوزه کنترل تسلیحات و خلع سلاح توصیف کرد و گفت اگرچه این توافق کامل نیست اما نباید خوبی آن نادیده گرفته شود.

سفیر و نماینده برزیل همچنین از خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف کرد و با تلاش‌ها برای «انزوای» ایران مخالفت کرد و خواستار اجرای مفاد ضروری برجام برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای شد.

سوئیس: همه از احیای برجام نفع می برند

سفیر و نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز  از برجام به عنوان یک توافق "متزلزل" یاد کرد که به دلیل خروج آمریکا و پیشرفت  فعالیت های  ایران در جنبه های کلیدی برنامه هسته ای خود دچار ضعف شده است.

نماینده این کشور به گزارش آژانس در مورد "مسائل باقی مانده" از جمله دسترسی به تاسیسات هسته ای اشاره کرد و از دبیرخانه سازمان ملل خواست تا از اهرم‌های خود برای انجام تحقیقات در مورد نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده کند و یادآور شد همه کشورها از احیای برجام نفع می برند.

فرانسه : پیشرفتهای هسته‌ای  ایران فراتر از محدودیتهای برجامی و نیازهای داخلی اش است

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز با ادعای "تشدید" برنامه هسته ای ایران،  گفت که هرگز برنامه هسته ای ایران تا این حد پیشرفته نبوده است.

سفیر فرانسه در سازمان ملل با ابراز تاسف مدعی شد پیشرفت های ایران از محدودیت های برجام  فراتر رفته به حدی  که بیشتر از نیازهای داخلی این کشور است.

این دیپلمات اروپایی ادعا کرد که انتقال پهپادها به  روسیه  برای استفاده علیه اوکراین مستند است و از اینکه تلاش‌ها برای مهار فعالیت موشک‌های بالستیک و غنی‌سازی اورانیوم ایران  به نتیجه نرسیده است، ابراز تاسف کرد.

ژاپن بر حمایت از اقدامات اعتمادساز صادقانه تاکید کرد

سفیر و نماینده ژاپن در این نشست شورای امنیت، به مجموعه ای از مسائل مربوط به پایبندی به احیای برجام و همکاری کامل ایران با بارزسان آژانس اشاره کرد و گفت باید از "اقدامات اعتمادساز صادقانه" حمایت شود.

دیپلمات کشور ژاپن در اظهارات خود با تکرار ادعاهای غرب مبنی بر ارسال غیرمجاز تسلیحات ایران از جمله پهپادهای ایرانی به روسیه علیه اوکراین، این اقدام را محکوم کرد.

نماینده ژاپن در عین حال از احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی استقبال کرد.

اکوادور: برجام بهترین چارچوب موجود است

از سوی دیگر نماینده اکوادور از گفت‌وگو  بر اساس برجام کنونی به عنوان «بهترین چارچوب موجود» برای پیشبرد اجرای کامل و مؤثر این توافق یاد کرد و از گزارش آژانس درباره سطوح اورانیوم غنی‌شده ایران ابراز تاسف کرد.

امارات: به دنبال پیروی از توافقات بین المللی هستیم

لانا نصیبه سفیر و نماینده امارات در سازمان ملل نیز به حمایت از تلاش های منطقه ای برای اطمینان از اینکه برنامه های هسته ای منحصراً صلح آمیز باقی می ماند، اشاره و از احیای روابط دیپلماتیک در منطقه استقبال کرد.

نماینده امارات  گفت که ابوظبی  به دنبال پیروی "جدی" از توافقات بین المللی از جمله همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی از افزایش سطح غنی سازی اورانیوم ایرا فراتر از برجام  ابراز تاسف و ادعا کرد که امارات از مسائل مربوط به آزمایش های موشکی و انتقال تسلیحات از ایران نگران است.

آلبانی هم ادعاهای آمریکا و انگلیس را تکرار کرد

سفیر و نماینده آلبانی در سازمان ملل نیز درباره وضعیت برجام به گزارش‌هایی اشاره کرد که ادعاهای ایران در مورد استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته ای را دچار«تردید می‌کند» و ادعا کرد «نگاهی دقیق‌تر» به فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه ایران به سرعت به دنبال سلاح‌های هسته‌ای است.

سفیر آلبانی مدعی شواهدی مبنی بر انتقال غیرمجاز تسلیحات ایران به حوثی‌ها و روس‌ها شد و از ایران خواست که حمایت از تروریسم را از جمله از طریق فضای مجازی متوقف کند.

تاکید غنا بر مسیر دیپلماسی

سفیر و نماینده کشور غنا نیز از برجام به‌عنوان «عملی‌ترین رویکرد» برای اطمینان از  محدود کردن برنامه هسته‌ای‌ ایران  یاد کرد.

وی به تعهد بر «استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته ای» تحت ان پی تی اشاره و از دیپلماسی به‌عنوان «مسیری که باید ادامه  یابد» یاد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.