بلینکن روسیه را متهم کرد/روسیه تنها مانع صلح در اوکراین است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به مناسبت پانصدمین روز جنگ اوکراین که کشورش اعلام کرد بمب های خوشه ای به کی یف ارسال می کند، با بیان اینکه "تا هر زمانی طول بکشد، در کنار اوکراین خواهیم ایستاد"، مدعی شد: دولت روسیه تنها مانع صلح عادلانه و پایدار در اوکراین است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن روز شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای افزود: ۵۰۰ روز پیش، در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، دولت روسیه تهاجم همه جانبه خود را به اوکراین آغاز کرد. در حالی که کرملین تلاش می کند اوکراین را تحت سلطه خود درآورد، سرزمین آن را تصرف کند و دولت منتخب دموکراتیک اوکراین را سرنگون کند، روحیه مردم اوکراین همچنان شکست نخورده و آمریکا همچنان متعهد به کمک به اوکراین برای دفاع از خود و بازسازی آینده اش است.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: مردم اوکراین هر روز مقاومت و اتحاد خود را در برابر حملات بی رحمانه و بی امان مسکو نشان می دهند. مردم این کشور در مواجهه با رنج های عظیم، الهام بخش جهان هستند و اهمیت حفظ اصول منشور سازمان ملل را به ما یادآوری می کنند.

وزیر امور خارجه دولت ایالات متحده آمریکا بدون اشاره ای به نقش واشنگتن و ناتو در ایجاد جنگ اوکراین مدعی شد: دولت روسیه تنها مانع صلح عادلانه و پایدار در اوکراین است.

بلینکن گفت: آمریکا به تحمیل هزینه‌های سنگین بر دولت روسیه از طریق تحریم‌ها، کنترل‌های صادرات و سایر اقداماتی که بر توانایی کرملین برای ادامه جنگ تأثیر می‌گذارد، ادامه خواهد داد و ما به پاسخگو ساختن به دلیل نقض قوانین بین‌المللی ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه بایدن افزود: ما با ارائه کمک‌های امنیتی، اقتصادی و دیگر کمک‌ها به اوکراین,،در کنار متحدان و شرکای خود، تا هرزمانی که طول بکشد، در کنار اوکراین خواهیم ایستاد تا  این کشور بتواند به دفاع از خود ادامه دهد و  زمانی که شرایط فراهم باشد، در قوی‌ترین موضع  ممکن در میز مذاکره قرار گیرد.

کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)  روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران بسته جدید ۸۰۰ میلیون دلاری کمک امنیتی آمریکا به اوکراین را اعلام کرد که شامل مهمات توپخانه‌ای بیشتر و بمب های خوشه ای می شود.

معاون پنتاگون تصریح کرد آمریکا "مدرن ترین"  بمب های  خوشه ای خود را به اوکراین ارائه می کند. وی ادعا کرد: بمب های  خوشه‌ای آمریکا «ضریب اشتباه بسیار پایین» و کمتر از ۲.۵ درصد دارند و ضریب خطای بمب های خوشه ای  روسیه  ۴۰ درصد است.

کال ادامه داد: اوکراین به آمریکا تضمین داده است که از مهمات خوشه‌ای در مناطق غیرنظامی استفاده نکند و  مناطق مورد استفاده از آنها را علامت‌گذاری کند تا پاکسازی و مین‌زدایی پس از جنگ آسان تر شود.

پیش از سخنان معاون پنتاگون، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در نشستی خبری برای توجیه تصمیم واشنگتن و شعله ورتر شدن آتش جنگ اوکراین مدعی شد: می‌دانیم که بمب های خوشه‌ای خطر آسیب به غیرنظامیان را ایجاد می‌کند اما اگر تانک‌های روسیه در سراسر خاک اوکراین  حضور داشته باشند خطر بیشتری  برای غیرنظامیان  وجود خواهد داشت.

مشاور امنیت ملی بایدن ادعا کرد: واشنگتن پیش از ارائه بمب های خوشه ای به  اوکراین، از نزدیک با متحدان مشورت کرده است و  برخی از متحدانش از این تصمیم استقبال کرده اند  و بقیه به طور خصوصی اعلام کرده اند که این تصمیم را درک می کنند.

سالیوان مدعی شد:  ما به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم نیستیم و تصمیم برای تامین بمب های خوشه ای به اوکراین دشوار بود و به همین دلیل آن را به تعویق انداختیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا اذعان کرد: ضدحمله اوکراین با مشکلاتی مواجه است و کی یف قابلیت هایی دارد که هنوز از آنها استفاده نکرده است.

رسانه های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند بسته تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین احتمالا شامل بمب های خوشه ای خواهد بود که از سوی بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو و تقویت حضور غرب در نزدیکی مرزهای مشترکش با اوکراین، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی و جنگ تغییر یافت.

رئیس‌جمهوری روسیه اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۰ یعنی یکی دو هفته قبل از آغاز جنگ اوکراین، با ابراز نگرانی از گسترش ناتو به عنوان مهم‌ترین پیمان نظامی و سیاسی غرب که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیس شده، گفته بود که هیچ کشور شوروی سابق از جمله اوکراین نباید به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درآید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.