این کشور آسمانش را به روی فرانسه بست!

یک روزنامه الجزایری روز سه‌شنبه گزارش داد که الجزایر درخواست فرانسه برای بازکردن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای نظامی فرانسوی، در صورت مداخله احتمالی در نیجر را رد کرده است.

گزارش ها حکایت از آن دارد که پس از رد این درخواست از سوی الجزایر، فرانسه این موضوع را با مغرب مطرح کرده و رضایت دولت رباط را برای استفاده از حریم هوایی آن علیه نیجر جلب کرده است.

تاکنون دولت مغرب واکنشی نسبت به این ادعای فرانسوی‌های برای جلب نظر دولت رباط برای حمله به نیجر از خاک این کشور نداشتند.

اجازه نیافتن فرانسه از خاک الجزایر برای حمله نظامی به نیجر چند روز پس از آن روی می‌دهد که وزارت امور خارجه الجزایر شنبه شب در بیانیه‌ای از احتمال مداخله نظامی اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) در نیجر ابراز نگرانی کرد.

الجزایر در این بیانیه تأکید کرده بود که این کشور قاطعانه معتقد است راه حل سیاسی از طریق مذاکره هنوز امکان پذیر و تمام فرصت‌های آن هنوز به پایان نرسیده است.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل اکواس برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران بلوک منطقه‌ای اکواس روز ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکواس پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

عبدالفتو موصح کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکوواس روز جمعه و در پی نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو اکوواس در پایتخت غنا گفت که تاریخ دقیق آغاز مداخله نظامی از سوی نیروهای نظامی اکوواس در نیجر مشخص شده است اما در حال حاضر این تاریخ اعلام نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.