رئیسی: فواید عضویت ایران در «بریکس» تاریخ‌ساز خواهد بود

 رئیس‌جمهور گفت: مطمئنا فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در «بریکس» تاریخ‌ساز خواهد بود و فصل و گامی نو را در جهت گسترش عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی رقم خواهد زد.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین نشست سران «بریکس»، گفت: در ابتدا از شما و ملت آفریقای جنوبی به خاطر دعوت از اینجانب و میزبانی تشکر می‌کنم، بدون تردید تصمیم اعضای بریکس برای گسترس گروه، اقدامی قابل تقدیر است.

وی افزود: این اقدام مسیر توسعه جهانی را در بستر عدالت هموار می‌کند، مطمئنا فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس تاریخ‌ساز خواهد بود و فصلی نو و گامی نو را در جهت گسترش عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی رقم خواهد زد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: آفریقای جنوبی ۳ بار ریاست اجلاس بریکس را عهده‌دار بوده است و در هر ۳ بار اهتمام جدی آفریقای جنوبی به تقویت همکاری و شراکت اقتصادی در گروه بریکس و قاره آفریقا ستودنی است.

رئیسی افزود: قاره آفریقا یکی از سرمایه‌های اصلی جهان جنوب است، تنوع غنی فرهنگی و قومی در کنار مناظر زیبای طبیعی و منابع سرشار معدنی این قاره را متمایز کرده است، خوشبختانه وزن سیاسی و اجتماعی قاره آفریقا روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: بخش مهمی از آتیه جهان در حال توسعه در این پهنای جغرافیایی است، به آقای ماندلا و قهرمانان آفریقا که در مقابل استعمار ایستادگی کردند، باید احترام بگذارم و نام آن‌ها را گرامی بدارم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از دیرباز یارِ آفریقا بوده است، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز یارِ آفریقا بوده و تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آفریقایی در دستورکار ما بوده است و در سطوح دو و چندجانبه ویژه‌ای دستورکار همکاری با کشورهای مختلف آفریقایی را داریم.

وی افزود: حضار گرامی، سلطه‌طلبی، بی‌عدالتی، تبعیض و بحران اخلاقی، جهان را در وضعیت پیچیده‌ای قرار داده است؛ ظهور و گسترش مشکلاتی از جمله گرسنگی، تغییرات اقلیمی و عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و پزشکی در کنار ناامنی سایبری و همچنین تهدیدات فرهنگی، ارزشی و هویتی، تنها بخشی از این چالش‌ها است که نیازمند اهتمام و همگرایی برای تعمیق گفتمان عدالت و پی‌ریزی نظام عادلانه و برخواسته از منافع جمعی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بریکس نماد چنین تغییر و تحولی در مناسبات جهانی است که می‌تواند به حل معضلات جامعه جهانی کمک کند؛ به‌ویژه آنکه اعتماد جهانی به اثرگذاری بریکس رو به افزایش است.

رئیسی اضافه کرد: گسترش بریکس به سایر قدرت‌های جهان جنوب و در حال توسعه، این چشم‌انداز را منسجم‌تر و جهانی‌تر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های سیاسی و اقتصادی چشمگیری با هر پنج عضو گروه بریکس دارد، افزود: در دوره اخیر نیز آشکارا شاهد جهش و تعمیق این همکاری‌ها بوده‌ایم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: همکاری‌های راهبردی مختلف بین ایران و اعضای بریکس از جمله در حوزه‌های ترانزیت، انرژی و تجارت، در دستورکار جهانی بریکس از این نگاه حمایت می‌کند، فواید اقتصادی پایداری را برای ملت‌های ما و جهان رقم می‌زند.

رئیسی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به صورت قاطع از تلاش‌های موفق بریکس در راستای دلارزدایی از روابط اقتصادی میان اعضا و همچنین استفاده از ارزهای ملی و تقویت سازوکارهای بریکس برای پرداخت و تسویه مالی، حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های کم‌نظیری برخوردار است و آمادگی دارد در هر سه حوزه اصلی فعالیت‌های بریکس؛ یعنی حوزه‌های سیاسی- امنیتی، اقتصادی- مالی و اجتماعی مشارکت نماید.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تعامل حداکثری و تقویت سازوکارهای همکاری چندجانبه، به‌خصوص با کشورهای مستقل در حال توسعه در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، گفت: در همین راستا به دلیل موقعیت خاص ترانزیتی و با برخورداری از منابع گسترده انرژی و همچنین توان بالای علمی و مهندسی در حوزه‌های متنوع، از جمله: تولیدات صنعتی، فناوری، نانو و پزشکی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری، اقدام مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری با کشورها اعلام می‌داریم.

رئیسی در ادامه اظهار کرد: یکی از چالش‌های موجود در «جهان جنوب»، تداوم سیاست‌های نژادپرستانه، ناامنی‌های برآمده از ظلم، اشغالگری، هژمونیسم و تروریسم دولتی به‌خصوص از سوی رژیم صهیونیستی است که نه تنها مردم فلسطین را از اعمال حق تعیین سرنوشت خود بازداشته، بلکه حق توسعه را نیز از آن‌ها سلب کرده است.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: جناب آقای رئیس، بار دیگر لازم می‌دانم از جناب‌عالی و ملت کشور دوست و برادر، آفریقای جنوبی به جهت میزبانی در این نشست مهم قدردانی می‌نمایم و از توجه حضار محترم به خاطر توجه آن‌ها سپاسگزاری کنم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.