کمک ۳۰۰ میلیون دلاری جدید آمریکا به اوکراین

اواخر پنجشنبه شب، مجلس نمایندگان با ۲۱۸ رای موافق در مقابل ۲۱۰ رای مخالف، لایحه بودجه سال ۲۰۲۴ وزارت دفاع را ابتدا بدون ۳۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی برای اوکراین تصویب کرد.

تامین مالی برای اوکراین اوایل روز پنجشنبه از لایحه دفاعی خارج شده بود.

لایحه دفاعی ۸۲۶ میلیارد دلاری پنتاگون شامل تامین بودجه به منظور مقابله با چین و تقویت دفاعی تایوان از جمله تسریع ارسال سلاح به منطقه است.

با این حال، مجلس نمایندگان پس از آن با رای ۳۱۱ در مقابل ۱۱۷، قانونی را تصویب کرد که ۳۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های امنیتی اضافی به اوکراین ارائه می‌کند. این قانون شامل ۲۰ میلیون دلار برای دفتر جدید بازرس کل ویژه برای کمک به اوکراین برای بررسی و ممیزی کمک‌های ارسالی به این کشور می‌شود.

تمامی ۱۱۷ رای علیه این لایحه برای تامین ۳۰۰ میلیون دلار از سوی جمهوری خواهان کنگره است اما ۱۰۱ جمهوری خواه هم در حمایت از دموکرات‌ها به نفع این لایحه رای دادند. این لایحه قرار است به سنا برای بررسی ارسال شود.

سنا روز سه‌شنبه لایحه هزینه‌های کوتاه ‌مدت را به تصویب رساند که حدود شش میلیارد دلار در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و انتظار می‌رود با مخالفت‌های شدید در مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری‌خواه مواجه شود و احتمال تعطیلی دولت پیش از ضرب‌الاجل در پایان ماه افزایش یابد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه روز چهارشنبه وعده داده بود تا زمانیکه راه‌حل‌های اساسی برای بحران جاری در مرز جنوبی ایالات متحده ارائه نشود، حزبش از بودجه کامل هزینه‌های سال ۲۰۲۴ حمایت نخواهد کرد. لایحه هزینه‌های کوتاه مدت سنا، در صورت تصویب در کنگره، دولت آمریکا را تا ۱۷ نوامبر سر پا نگه می‌دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.