مخالفت سازمان غذا و دارو با فروش اینترنتی دارو/ فروش غیرقانونی داروی سقط جنین

فروش اینترنتی دارو در پلت‌فرم‌های مختلف، یکی از پربحث‌ترین مسائل در سازمان غذا و دارو طی ماه‌های گذشته بوده است. چندماه پیش، هیات مقررات‌زدایی مصوب کرده بود که پلت‌فرم‌های عرضه دارو که دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی باشند، دیگر برای عرضه دارو نیازی به دریافت مجوز جدید از سازمان غذا و دارو نداشته باشند اما این مصوبه با مخالفت سازمان غذا و دارو ابطال شد.

سازمان غذا و دارو در این مدت بارها مخالفت خود را با فروش دارو در پلت‌فرم‌های فروش اینترنتی دارو اعلام و عنوان کرده است از آنجایی که سازمان غذا و دارو نهاد ناظر بر زنجیره تأمین از تولید تا مصرف است، هرگونه فروش دارو خارج از نظارت این سازمان غیرقانونی تلقی می‌شود و این سکوها بعضاً داروهای تقلبی، قاچاق و سقط جنین را عرضه می‌کنند.

در همین راستا، محمد پیکانپور؛ مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره فروش اینترنتی دارو اظهار کرد: اگر در مورد فروش اینترنتی دارو به‌موقع ورود نشود اثر آن را در سطوح کلان نظام سلامت خواهیم دید.

وی با ارائه مثالی گفت: یکی از پلت‌فرم‌ها که داروی سقط جنین فروخته بود، فقط ۵ میلیون تومان جریمه شده است که بازدارنده نیست.
پیکانپور با بیان این‌که "روی موضوع اطمینان از کیفیت و اصالت داروی دریافتی مردم الزام داریم"؛ افزود: در این عرصه، تقاضای القایی و تبلیغات دارو نباید صورت بگیرد؛ حراست از اطلاعات بیماران باید حتماً مدنظر قرار گرفته شود و نباید اطلاعات بیماران خرید و فروش شود؛ مدیریت داده‌ها توسط پلت‌فرم‌های فروش اینترنتی دارو نباید انجام شود اما در زمان حاضر این اتفاق در حال رخ دادن است.
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان این‌که کنترل قیمت دارو باید حتماً مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم که پلت‌فرم‌ها بدون قاعده و قانون داروها را به چند برابر قیمت عرضه می‌کنند و برای مثال یک دارو با قیمت ۳۰برابری به مردم فروخته شده است!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.