مروری بر گذشته و حال یک رویداد

ژانویه معکوس در بازار دلار!

کدخبر: ۶۱۹۱۱۸
اقتصادنیوز: محو اثر ژانویه در بازار ارز پس از حدود 10 سال، امسال هم اتفاق افتاد و قیمت‌ها روند افزایشی را به خود نگرفتند.
ژانویه معکوس در بازار دلار!

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز طبق روال آنچه هر سال تجربه کرده است، در معاملات ابتدای زمستان که با فرارسیدن روز‌های تعطیل سال جدید میلادی هم همراه است، شاهد روند افزایشی قیمت دلار و سایر ارزهاست. روند صعودی که متاثر از افزایش سطح تقاضای ارز به وقوع می پیوست و تا میانه نخستین ماه از زمستان هم تداوم داشت.

اما امسال وضعیت در بازار ارز به شکل دیگری رقم خورده است و خبری از این افزایش قیمت‌ها و اثر ژانویه به مانند روال هر ساله در بازار تهران نیست.

به عقیده بسیاری از کارشناسان محو اثر ژانویه در بازار دو علت مهم داشته است، بنابر گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، دلیل نخست این امر را می‌توان در کاهش حجم سفر‌های خارجی جست‌وجو کرد. دلیل دوم هم به برخی دیگر از کارشناسان باز می گردد که بهبود فرآیند تامین ارز و وجود عرضه مناسب در بازار را عامل ثبات قیمت می‌دانند و معتقدند برای هر میزان تقاضا، عرضه مناسبی در بازار وجود دارد و به همین دلیل است که آثار تقاضای ژانویه در بازار مشاهده نمی‌شود.

جالب است بدانید که این اتفاق امسال برای نخستین بار رخ نداده است و بازار ارز تهران پیش از این هم شاهد محو اثر ژانویه بر قیمت دلار و سایر ارزها بوده است. حدود 10 سال پیش هم چنین سرنوشتی برای بازار ارز رقم خورده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ 9 دی 1393، در مطلبی که در صفحه نخست خود با تیتر «ژانویه معکوس در بازار دلار» منتشر کرده است، درباره نبود اثر ژانویه در بازار نوشت: «در حالی که تجربه بازارهای جهانی بورس نشان می‌دهد ژانویه ماه افزایش بازدهی است و به همین دلیل صاحبنظران از اثر ژانویه سخن می‌گویند به نظر می رسد که این اثر در بازار ارز ایران کارکرد معکوس داشته است و دامنه نوسانات دلار از پنجشنبه هفته گذشته محدود شده است و حتی میزان افت قیمت دیروز در سه هفته اخیر بی‌سابقه بوده است.»

این روزنامه در ادامه با اشاره به علل بروز محو اثر ژانویه در همان سال تاکید داشته که به عقیده برخی از فعالان بازار این اتفاق ناشی از تعطیلات این ماه و کاهش حجم معاملات بازار است و درباره آنچه پس از تعطیلات روی خواهد داد اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی قائل به کاهش و برخی قائل افزایش تقاضا پس از پایان تعطیلات هستند.

حال باید دید پیش بینی وضعیت بازار پس از تعطیلات امسال با آنچه حدود 10 سال پیش رخ داده است، مشابه خواهد بود یا بازار مسیر متفاوتی را در پیش خواهد گرفت.

photo_2023-12-30_14-04-06

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید