بحران در کابینه نتانیاهو/ خروج وزرای مخالف با درخواست لاپید

طبق گزارش روزنامه هاآرتص، لاپید از «بنی گانتز»، «گادی آیزنکوت» و «گیدئون صعر» که در حال حاضر عضو کابینه جنگی نتانیاهو هستند خواست تا کابینه را ترک کنند.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: «این دولت قادر به هدایت کشور نیست و نتانیاهو صلاحیت رهبری کشور را ندارد.»

وی خاطرنشان کرد حزب «یش‌عاتید» آماده تغییر کابینه از طریق انتخابات یا از طریق تشکیل یک دولت جایگزین است.

لاپید گفت که این وزرا به این دلیل وارد کابینه جنگی شدند که «فکر می‌کردند در راستای صلاح کشور است اما نمی‌توانند از تصمیم‌شان حمایت کنند. تا وقتی که آنها آنجا باشند و زیر دست نتانیاهو کار کنند دارند به آن مشروعیت می‌بخشند.»

اختلاف‌های شدید میان اعضای کابینه جنگی نتانیاهو احتمال دوام آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. چند روز پیش از این  «سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل» به نقل از مقام‌های این رژیم گزارش داد کابینه جنگی نتانیاهو احتمالاً دوام چندانی نخواهد داشت.

خبر مرتبط
نتانیاهو مدعی شد: حزب‌الله در حساب و کتاب خود درباره ما اشتباه می‌کند

نخست وزیر اسرائیل مدعی شده است: حزب‌الله در حساب و کتاب خود درباره ما در سال ۲۰۰۶ اشتباه کرد و حتی امروز هم در ارزیابی ما اشتباه می‌کند.

گزارش سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل یک روز بعد از آن منتشر شد که منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از بروز مناقشه شدید میان چند نفر از وزیران کابینه نتانیاهو با «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل خبر داده بودند. گزارش‌ها حاکی است فریادهای وزرا بر سر یکدیگر و هالوی در آن جلسه به حدی بالا گرفت که نتانیاهو مجبور شده جلسه کابینه را نیمه‌کاره تمام کند. 

هالوی اخیراً اعلام کرده بود که تصمیم گرفته تیمی را مأمور تحقیق درباره حمله ۷ اکتبر کند. همین موضوع به موضوعی برای جدال شدید میان وزرا منجر شد.

برخی از وزرا از هالوی به دلیل این تصمیم انتقاد کردند و عده دیگری به دفاع از او پرداختند تا جایی که کار به داد و فریاد آنها بر سر یکدیگر کشید. 

سازمان رادیو تلویزیون اسرائیل به نقل از برخی منابع گزارش داده که حمله به هرتزی هالوی با هماهنگی نتانیاهو صورت گرفته است. 

قرار بود در جلسه امنیتی کابینه که پنجشنبه شب برگزار شد اعضای کابینه درباره برنامه‌ها برای آینده غزه بعد از اتمام جنگ رایزنی کنند.این جلسه قرار بود نخستین جلسه کابینه امنیتی با این موضوع بعد از 7 اکتبر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.