اتحادیه اروپا این کشور را تهدید کرد

همزمان با تردیدها از مخالفت مجارستان با کمک ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین، بروکسل تهدید کرد در صورتی که بوداپست کمک به کی‌یف را وتو کند، به اقتصاد مجارستان ضربه خواهد زد.

بروکسل در این طرح نقاط ضعف اقتصاد مجارستان را نشانه گرفته و اعلام کرده است با تضعیف پول این کشور از طریق از بین بردن اعتماد سرمایه‌گذاری خارجی، روند رشد و اشتغال در این کشور را فلج خواهد کرد.

مجارستان از جمله کشورهای مخالف با اختصاص ۵۰ میلیارد یورو کمک مالی به اوکراین است و ویکتور اوربان تا به حال چند بار این کمک مالی را وتو کرده است.

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان طی ۱۳ سال گذشته تنش‌های متعددی با اتحادیه اروپا داشته و در حال حاضر منتقد حمایت‌های این بلوک از کی‌یف است.

در سندی که به این منظور توسط بروکسل تنظیم شده، آمده است «درصورتی که نشست اول فوریه (۱۲ بهمن) به نتیجه نرسد، سران دولت‌های اروپایی رای خود مبنی‌ بر امتناع از ارائه بودجه تخصیصی مجارستان به‌دلیل رفتار غیرسازنده این کشور را علنی خواهند کرد».

خبر مرتبط
آمریکا این کشور اروپایی را تهدید کرد/ ما اهرم فشار داریم و از آن استفاده می‌کنیم

سفیر آمریکا در مجارستان گفت که اگر این کشور اروپایی سیاست‌های خارجی خود را با اتحادیه اروپا، ناتو و روسیه همسو نکند، آمریکا این قدرت را دارد که مجارستان را تحت فشار قرار دهد.

این در حالی است که بلومبرگ به تازگی در گزارشی نوشت: مجارستان از مخالفت خود با ایجاد یک صندوق کمک نظامی با بودجه سالانه ۵۰ میلیارد یورو برای اوکراین دست خواهد کشید و راه را برای دستیابی به توافقی که هدف آن نوسازی مکانیسم دفاعی اوکراین از طریق تامین پایدار تسلیحات به کی‌یف است هموار خواهد کرد.

بر اساس مکانیزم فعلی اتحادیه اروپا، این اتحادیه بهای تسلیحات ارسالی از سوی کشورهای عضو به اوکراین را به آن‌ها پرداخت می‌کند اما در صورت تصویب صندوق کمک نظامی با بودجه سالانه ۵ میلیارد یورو، روند این بازپرداخت‌ها تسهیل شده و همین مساله به تداوم بیشتر کمک‌های نظامی به اوکراین خواهد انجامید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.