خشم کشاورزان آتش به پا کرد /اعتراضات گسترده مقابل اتحادیهٔ اروپا +فیلم

 در بالای یکی از این تراکتورها بنری نصب شده که بر روی آن نوشته: «اگر زمین را دوست دارید، از افرادی که آن را مدیریت می‌کنند، حمایت کنید». در این میان کشاورزانی از بلژیک و سایر کشورهای اروپایی در بروکسل تجمعاتی را برپا کرده تا اعتراض خود را به گوش رهبران اروپایی برسانند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید میدان مقابل پارلمان اروپا مملو از تراکتورها و کشاورزانی است که علاوه بر اعتراضات، آتشی را نیز روشن کرده و گاها تخم‌مرغ‌هایی را به سمت ساختمان این پارلمان پرتاب می‌کنند.

طبق آنچه پلیس تخمین می‌زند، معابر اصلی در بروکسل توسط حدودا ۱۰۰۰ تراکتور مسدود شده است. نیروهای امنیتی با تجهیزات ضد شورش پشت موانعی در مقر اتحادیه اروپا که قرار است رهبران در آنجا با یکدیگر ملاقات کنند، حضور دارند.

خبر مرتبط
درخواست سران 5 کشور اتحادیه اروپا از متحدانش درباره اوکراین

سران پنج کشور اروپایی از متحدان خود درخواست کردند حمایت نظامی از اوکراین را افزایش دهند زیرا شکست این کشور در برابر روسیه بهای سنگینی خواهد داشت و آینده اروپا به نتیجه این جنگ بستگی دارد.

«کوین بارتنز» کشاورزی از خارج از بروکسل می‌گوید: اگر می‌بینید که چقدر مردم امروز در اینجا حضور دارند و اگر سرتاسر اروپا را مشاهده در اینجا مشاهده می‌کنید، بنابراین باید امیدوار باشید. باید امیدوار باشیم که این افراد متوجه خواهند شد که مسئله کشاورزی ضروری و حیاتی است. بحث غذا در میان است.

کشاورزان تاکید می‌کنند که از دریافت حقوق کافی برخوردار نیستند و مالیات و قوانین مربوطه آنها را درمانده و عصبی کرده و در عین حال با رقابتی ناعادلانه مواجه هستند.

 

درحالی‌که بحران کشاورزان در دستورکار نشست امروز اتحادیه اروپا نیست اما انتظار می‌رود رهبران این اتحادیه درخصوص این مسئله در حاشیه صحبت کنند.

رهبران اتحادیه اروپا امروز تشکیل جلسه می‌دهند تا درباره کمک به اوکراین گفت‌وگو و رایزنی کنند. اکثریت آن‌ها موافق هستند که «امنیت اروپا در خطر است» و خواستار ارسال کمک‌های مالی به کی‌یف هستند اما مجارستان جلوی مسیر آن‌ها ایستاده و مخالفت می‌کند.

علاوه بر بروکسل، کشاورزان خشمگین فرانسوی چند روزی است که همانند دیگر کشاورزان اروپایی تظاهرات کرده و بخشی از جاده‌ها را در جنوب غربی این کشور مسدود کرده‌اند.

کشاورزان معترض فرانسوی که محاصره پاریس را از روز دوشنبه آغاز کرده‌اند، کاروانی متشکل از بیش از ۲۰۰ تراکتور را به سوی بازار بین‌المللی «رانژیس» روانه کرده‌اند تا این مرکز استراتژیک فرانسه را محاصره و عرصه را بر دولت این کشور تنگ‌تر کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مطالبات کشاورزان فرانسوی شامل دستمزد بیشتر، کاهش مقررات دست‌وپاگیر و امنیت بیشتر در برابر رقبای خارجی است.

فرانسه، نقطه کانونی نارضایتی روستاییان در سرتاسر اروپا بوده و موجب آغاز اعتراضاتی در آلمان، لهستان، رومانی، بلژیک و ایتالیا شده است. کشاورزان اسپانیایی نیز اعلام کرده‌اند که به این جنبش اعتراضی خواهند پیوست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.