این روزها عکسی از شیر لاغر و نحیف باغ‌ وحش وکیل‌آباد مشهد که نای بلند شدن ندارد در فضای مجازی دست به دست می‌شود که طبق گفته مدیر باغ‌ وحش جواد رستمی «این شیر انگل گرفته و همانطور که ما آدمها بیمار می‌شویم این حیوان هم بیمار شده است».

ریشا، شیر نر ۸ ساله باغ‌ وحش وکیل‌آباد مشهد نژاد آفریقایی دارد و در همین باغ‌ وحش متولد شده است عمر شیرها در طبیعت حدود ۱۵ سال است اما شیرهای تحت حفاظت استاندارد تا ۲۲ سال هم عمر کرده‌اند سال ۹۸ هفت توله ببر این باغ وحش به دلیل عفونت تنفسی تلف شدند.

01

کارشناسان می‌گویند وقتی باغ‌ وحشی استاندارد باشد حیوانی که بیمار می‌شود را در بیمارستان باغ‌وحش قرنطیه می‌کنند و نمی‌گذارند داخل محوطه جلوی دید مردم باشد چراکه علاوه بر شدت گرفتن بیماری حیوان، بعضی امراض بین حیوانات مشترک است و حتی ممکن است بین انسان و حیوان هم مشترک و مسری باشد.

این وضعیت فقط منحصر به شیر باغ‌ وحش وکیل‌آ‌باد مشهد نیست در دیگر باغ‌ وحش‌های ایران هم وضعیت مشابهی دیده می‌شود سال گذشته کیجا ماده پلنگ پارک ارم بر اثر عفونت تلف شد و یا خرس باغ وحش شیراز که به دلیل محبوس بودن در فضای غیر‌استاندارد دچار زوکوزیس(بیقراری و روان‌پریشی) شده است.

02

کارشناس حیات‌وحش اداره حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی علی بنی‌اسدی می‌گوید که «بیماری شیر باغ‌ وحش مشهد ناشی از سوء‌تغذیه نیست و تشخیص بیماری انگلی است و آغاز درمان از سه هفته قبل در حال انجام است» دامپزشک و متخصص حیات وحش ایمان معماریان می‌گوید که «این شیر یک مشکل طولانی‌مدت داشته و مدتی نتوانسته غذا بخورد یا جذب نداشته و عضلاتش را از دست داده وقتی حیوان به این وضعیت می‌افتد یا تشخیص نادرست بوده یا درمان درست نبوده است».

به گفته کارشناسان حامی حیوانات حدود ۸۰ مرکز نگهداری حیات وحش داریم که حتی اگر همه آنها جمع نمی‌شوند باید تعدادشان کاهش یابد و نظارت‌ها شدت پیدا کند و در ادامه نظارت شدیدی بر مراکز نگهداری از حیوانات اعمال شود به‌طوری که ورود و خروج حیوانات در این مراکز کاملا مشخص و در سامانه آنلاین درج شود و نکته حائز اهمیت اینکه حیات وحش نیاز به درمان دارد و یک نسل دامپزشک حیات‌وحش تربیت شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.