عواقب منفی حذف وعده‌های غذایی برای سلامتی

تغذیه اصولی و درست به تقویت عملکرد سیستم‌های مختلف بدن کمک می‌کند، بنابراین طبیعی است که هر قسمت از بدن با حذف یک وعده غذایی یا گرسنه ماندن طولانی‌مدت تحت تأثیر قرار بگیرد و شما را به دردسر بیندازد.

بدن زمانی بهترین عملکرد را دارد که تغذیه مورد نیاز خود را دریافت کند. تغذیه منظم به مثابه سوخت مورد نیاز مغز برای بالا نگه داشتن سطح انرژی و تمرکز است. حذف وعده‌های غذایی با عواقب منفی برای سلامتی همراه است؛ از جمله:

خبر مرتبط
بهترین نان برای کاهش وزن و لاغری / این نان‌ها هم چربی‌سوزند

افرادی که باید رژیم غذایی بگیرند باید نانهایی با فیبر بالا بخرند؛ این غلات باید چربی سوز باشند و در مدت زمانی کوتاه چربی‌های بدنتان را بسوزانند.

۱) اضطراب

وقتی مدت طولانی گرسنه می‌مانید، قند خون کاهش می‌یابد و به بدن سیگنال می‌دهد که شروع به تولید کورتیزول کند. در واقع کورتیزول (هورمون استرس) برای کمک به تنظیم این افت قند خون ترشح می‌شود، اما نوعی واکنش استرسی را در بدن ایجاد می‌کند. این موضوع نه‌تنها فرد را مضطرب یا افسرده می‌کند، بلکه باعث بدخلقی، تحریک‌پذیری و گیجی می‌شود.

۲) افت انرژی

مغز ما از گلوکز استفاده می‌کند و ترجیح می‌دهد این ماده را از طریق مصرف کربوهیدرات‌ها دریافت کند. حذف یک وعده غذایی نه‌تنها به معنای کاهش سوخت‌رسانی به مغز است، بلکه کالری کمتری نیز به بدن می‌رساند و سبب افت انرژی و احساس خستگی می‌شود.

۳) اخلال در روند رشد

حذف وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی در بدن شود. مثلاً حذف وعده صبحانه به این معناست که شما فرصت تغذیه با ده‌ها ماده مغذی ضروری، مانند: غلات کامل، میوه‌ها، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات، را از بدن می‌گیرید و در روند رشد اختلال ایجاد می‌کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.