واکنش مسکو به اخراج یک دیپلمات روس از مولداوی

یک منبع در وزارت خارجه روسیه سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ به خبرگزاری ریانووستی گفت:‌ این اقدام مولداوی،‌به وضوح ماهیت مقامات کنونی مولداوی را نشان می‌دهد و روسیه به آن پاسخ مناسبی خواهد داد.

پیش از آن، وزارت امور خارجه مولداوی در کانال تلگرامی خود گزارش داد: اولگ واسنتسوف سفیر روسیه در کیشینوف به این وزارتخانه احضار و ضمن اعتراض به گشوده شدن شعبه اخذ رأی در ترانس نیستریا، اطلاعیه‌ای به وی درباره اخراج کارمند این سفارت داده شد.
کیشینوف پیش‌تر اجازه داده بود که روسیه تنها یک شعبه اخذ رأی انتخابات ریاست‌جمهوری در قلمرو مولداوی ایجاد کند.
مقامات مولداوی از روسیه خواسته بودند که از باز کردن مراکز رای گیری در قلمرو ترانس نیستریا به رسمیت نشناخته خودداری شود و تهدید کردند که اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد.
اما در عمل، ۶ شعبه رای گیری در ترانس نیستریا که بیش از ۲۰۰ هزار شهروند روسیه در آن زندگی می کنند، افتتاح شد.
رئیس‌جمهوری مولداوی دوشنبه ۲۸ اسفند گفته بود:‌ در حال تدارک اقدامات تلافی جویانه علیه مسکو به همین دلیل هستیم.

واکنش مسکو به اخراج دیپلمات روس از مولداوی  موقعیت جغرافیایی ترانس نیستریا در یک نگاه، منبع: اسپوتنیک

خبرگزاری ریانووستی در ادامه نوشت: ترانس نیستریا که ۶۰ درصد ساکنان آن روس و اوکراینی هستند، در سال های آخر اتحاد جماهیر شوروی شوروی از ترس اینکه مولداوی در پی اعتراضات ملی‌گرایانه به رومانی بپیوندد، به دنبال جدایی از مولداوی بود. در سال ۱۹۹۲، پس از تلاش ناموفق کیشینوف برای حل مشکل با زور، ترانس نیستریا به یک قلمرو عملاً مستقل تبدیل شد.

در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مارس ۲۰۱۸، سه شعبه رای در مولداوی و ۲۴ شعبه دیگر در ترانس نیستریا فعال بود.
منطقه ترانس نیستریا در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این باریکه که از شمال به جنوب در امتداد سواحل رودخانه دنیستر امتداد دارد. از غرب با مولداوی و از شرق با اوکراین هم مرز است.
پیش از این، کنگره نمایندگان “ترانس نیستریا” طرح خود را برای درخواست کمک و دریافت «محافظت» از طرف روسیه، در پاسخ به فشارهای دولت مولداوی تصویب کرده است.

هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد که بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور، ۷۷.۴۴ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.
بر این اساس، ولادیمیر پوتین با کسب ۸۷.۲۸ درصد آرا، برای پنجمین بار رئیس‌جمهوری روسیه شد. نیکولای خاریتونوف، ولادیسلاو داوانکوف و لئونید اسلوتسکی دیگر نامزدهای این انتخابات نیز به ترتیب، ۴.۳۱،‌ ۳.۸۵ و ۳.۲ درصد آرا را به دست آوردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.