آمریکا و آلمان پشت اوکراین را خالی کردند؟/تعلل نسبت به پذیرش کی‌یف برای پیوستن به ناتو

روزنامه نیویورک تایمز همچنین نوشت مقام‌های کشورهای عضو ناتو به شدت نگران هستند که پیوستن اوکراین به این ائتلاف باعث شود تا این ائتلاف نظامی به ورطه بزرگترین نبرد زمینی در اروپا از ۱۹۴۵ وارد شود.

خبر مرتبط
اعتراف دبیرکل ناتو درباره اوکراین

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو در مصاحبه‌ با مجله آلمانی «بیلد» گفت متحدان غربی اوکراین قرار است جنگنده‌های اف-۱۶ و مهمات را برای اوکراین بفرستند و از مدتی قبل مشغول آموزش دادن به خلبان‌های اوکراینی برای کار با این جنگنده‌ها بوده اند.

برلین و واشنگتن که مخالف آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین به ناتو در نشست ژوئیه این ائتلاف در آمریکا هستند، قرار است این نگرانی‌ها را به اشتراک بگذارند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه به اعضای ائتلاف تاکید کرد تا به جای اهدای داوطلبانه، بر تامین کمک‌های موثر به اوکراین تمرکز کنند.

وی همچنین بسته پنج ساله ۱۰۷ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را پیشنهاد کرده که همچنین باعث می‌شود ناتو مسؤولیت بیشتری را به جای ایالات متحده در زمینه هماهنگی کمک‌ها بر عهده بگیرد.

در این میان، چند تن از دیپلمات‌های غربی به نیویورک تایمز گفتند که به نظر می‌رسد این طرح به این آسانی‌ها اجرایی نشود.

یکی از سفرای سابق آمریکا در ناتو گفته، به نظر می‌رسد واشنگتن به طور ضمنی مخالف این ابتکارعمل است چون نقش آمریکا را در هماهنگی کمک‌ها از بین می‌برد.

مجارستان دیگر عضو ناتو نیز علنا مخالف هرگونه اقدامی است که منجر می‌شود ائتلاف درگیر جنگ اوکراین شود.

همچنین هنوز مشخص نیست که ناتو چطور می‌تواند اعضایش را برای مشارکت در یک بسته ۱۰۰ میلیارد یورویی برای چنین دوره طولانی متقاعد کند.

نیویورک تایمز همچنین در ادامه می‌نویسد اگر روسیه به عقب راندن نیروهای کی یف ادامه دهد، هیچ‌ یک از این موارد تا تابستان ممکن است اهمیتی نداشته باشد چون اوکراین در معرض خطر شکست در این جنگ قرار می‌گیرد.

روسیه، بارها ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی غرب به اوکراین را محکوم کرده و هشدار داده که این اقدامات تنها باعث طولانی شدن جنگ می‌شود. مقام‌های مسکو نیز غرب را متهم کرده‌اند که از اوکراین به عنوان وسیله‌ای برای تحمیل شکست استراتژیک روسیه استفاده می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.