کاهش بیش از 11 درصدی صادرات زعفران ایران به اسپانیا

 براساس داده‌های رسمی اسپانیا، حجم تجارت خارجی زعفران اسپانیا در سال گذشته میلادی، ۹۳ میلیون و ۹۳ هزار یورو بوده که از این مقدار، ۵۱ میلیون و ۲۶۷ هزار یورو صادرات و ۴۱ میلیون و ۸۲۶ هزار یورو واردات بوده است.  معاونت بین الملل اتاق بازرگانی ایران در گزارشی نوشت، این آمار با توجه به حجم صادرات ۵۰ میلیون و ۴۱۱ هزار یورویی و واردات ۴۴ میلیون و ۷۳۶ هزار یورویی زعفران این کشور در سال ۲۰۲۲، نشان‌دهنده رشد ۱.۷ درصدی و کاهش ۶.۵ درصدی واردات این کشور است.

 

داده‌های موجود نشان می‌دهد، پنج کشور اولی که مقصد صادرات زعفران اسپانیا بودند،  به ترتیب کشورهای آمریکا با ۱۱ میلیون و ۷۶۴ هزار یورو، ایتالیا با ۶ میلیون و ۴۵۷ هزار یورو، سوئد با ۵ میلیون و ۹۱۶ هزار یورو، فرانسه با سه میلیون و ۹۲۹ هزار یورو و امارات متحده عربی با سه میلیون و ۶۶۸ هزار یورو  بوده‌اند.

خبر مرتبط
با این روش زعفران تقلبی را تشخیص دهید

شاید این سوال مطرح شود که چگونه می توان زعفران اصل را از تقلبی تشخیص داد؟

جداول زیر  ۵ کشور اصلی که اسپانیا از آنها زعفران خریداری کرده است را نشان می‌دهد.

زعفران + اسپانیا + ایران

همچنین پنج کشور اولی که به اسپانیا زعفران صادر کردند، به ترتیب ایران با ۳۶ میلیون و ۵۶۵ هزار یورو ، افغانستان با ۳۳ میلیون و ۴۰۱ هزار یورو، یونان با یک میلیون و ۵ هزار یورو، امارات با ۲۴۹ هزار یورو و دانمارک با ۱۲۴ هزار یورو بوده‌اند.

ایران در این سال گذشته میلادی با صادرات ۴۵ تن ۴۴۰ گرم زعفران به اسپانیا به ارزش ۳۶ میلیون و ۵۶۵ هزار یورو بزرگ‌ترین تأمین‌کننده زعفران اسپانیا بوده و ۸۷.۴ درصد از کل واردات این کشور در زمینه زعفران را به خود اختصاص داده است. با این حال اما این آمار نسبت به سال ۲۰۲۲ که اسپانیا بالغ بر ۴۱ میلیون و ۲۶۵ هزار یورو از ایران زعفران وارد کرده بود، ۱۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.