نتانیاهو در برزخ

«بی بی» به خط پایان رسید!/ پس‌لرزه پاسخ موشکی ایران؛ شکاف‌ها در اسرائیل عریان شد

کدخبر: ۶۴۰۶۹۸
اقتصادنیوز: پاسخ ایران به اسرائیل شکاف ها در سرزمین های اشغالی را عریان کرد و موجب شد تا شکنندگی جایگاه سیاسی نتانیاهو برجسته تر شود.
«بی بی» به خط پایان رسید!/ پس‌لرزه پاسخ موشکی ایران؛  شکاف‌ها در اسرائیل عریان شد

به گزارش اقتصادنیوز، اسرائیل عمیقاً درگیر چند صدایی شده؛ از آسمان روز یکشنبه این بازیگر تفاسیر متفاوتی ارائه شد.حامیان بنیامین نتانیاهو تلاش داشتند تا با برجسته کردن نمایش فناوری دفاعی اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران، اعتبار از رفته این بازیگر را بازگردانند اما مخالفان باور دیگری داشتند و اعلام کردند پاسخ ایران، اسرائیل را شوکه کرد.مزال معلم، مفسر سیاسی فعال در المانیتور، ضمن تایید این مقوله مدعی شد که پاسخ ایران به اسرائیل نیز به سان برخی از موضوعات چند صدایی حاکم بر این بازیگر را عریان کرد.به گفته این تحلیلگر«تفرقه و دوقطبی شدن جامعه اسرائیل به یکی از چالش های جدی اش تبدیل شده است».

نتانیاهو در برزخ

پاسخ ایران به اسرائیل درست زمانی انجام شد که نتانیاهو در موقعیتی حساس و سختی قرار داشته و دارد.نتانیاهو در داخل، رهبری است منفور که بسیاری از اسرائیلی ها او را مسئول شکست‌های اطلاعاتی این رژیم می‌دانند؛ شکستی که منجر به حمله حماس به جنوب سرزمین های اشغالی شد و این بازیگر را وارد جنگ در غزه کرد. خارج از مرزهای سرزمین های اشغالی نیز، «بی بی» در کانون سرزنش بین‌المللی به واسطه جنگ در غزه قرار دارد. حال این که نتانیاهو در نهایت چگونه می تواند به شرایط پرتنشش پایان دهد؛ سوالی است که پاسخش مشخص نمی باشد.

به ادعای نیویورک تایمز، نتانیاهو اکنون باید انتخاب کند. آیا او با ضدحمله (ادعایی) به ایران پاسخ خواهد داد و به طور بالقوه اسرائیل و سایر کشورها را درگیر یک جنگ گسترده تر خواهد کرد؟ یا تسلیم خواهد شد؟متحدان اسرائیل می خواهند که این بازیگر سکوت کند.نتانیاهواز اولین سال ریاست جمهوری اش در سال 1996 در باب قدرت و توان ایران هشدار می داد. به بیانی دیگر او برای نزدیک به سه دهه زنگ خطر را در باب توان و قدرت ایران به صدا درآورد. به ادعای حامیان نخست وزیر اسرائیل، تهران در کنار اعضای محور مقاومت که در عراق، سوریه و یمن و لبنان مستقر هستند، تهدیدی جدی علیه موجودیت این رژیم قلمداد می شوند. پیشتر « بی بی» تلاش داشت تا با مانور بر برنامه هسته ای ایران، زمینه را برای چالش فراهم کند.

بازی تازه « بی بی»

حامیان نتانیاهو که زمانی هم صدا با او در باب برنامه هسته ای ایران هشدار می دادند و حالا به گونه ای دیگر تلاش دارند تا قدرت و توان ایران را هولناک جلوه دهند، در موضع ضعف قرار گرفته اند. آنگونه که نیویورک تایمز مدعی است، پیش‌تر نتانیاهو برای جلب توجه جهان به برنامه هسته ای ایران به اهرم های پرهزینه ای متوسل می شد اما هربار هم خواسته اش از جامعه جهانی در این باره بی پاسخ می ماند. در برخی مواقع، کارزار (ادعایی) نتانیاهو علیه ایران روابط اسرائیل با روسای جمهور آمریکا را به شدت متشنج کرده است، اگرچه حمایت دو حزبی ایالات متحده از اسرائیل برای مدت طولانی به عنوان یک دارایی استراتژیک برای این بازیگر تلقی می شود.

سال 2012، نتانیاهو باراک اوباما را برای تعیین "خط قرمزهای" واضح در مورد پیشرفت برنامه هسته ای ایران تحت فشار قرار داد، گزاره ای که خشم دولت اوباما را برانگیخت.

پیش از آن، نخست وزیر اسرائیل در مواجهه با مخالفت شدید واشنگتن و انتقاد عمومی از سوی تعدادی از روسای سابق امنیتی اسرائیل، برنامه هایی را برای حمله یکجانبه ادعایی اسرائیل طراحی می کرد. هرگز مشخص نبود که آیا نتانیاهو در حال بلوف زدن است یا خیر، از همین رو چشم انداز حمله قریب الوقوع کاهش یافت.

«بی بی»همچنین در سال 2015 به واسطه آنچه که او از آن تحت عنوان «توافق بد» در حال مذاکره میان ایران و ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی قلمداد می کرد، رویاروی واشنگتن قرار گرفت.هنگامی که ترامپ به قدرت رسید، نتانیاهو توانست با او هم صدا شده و زمینه را برای خروج واشنگتن از برجام هموار کند - اقدامی که بسیاری از کارشناسان اسرائیلی آن را اشتباه فاحش و شکست سیاست «بی بی» در برابر ایران قلمداد کردند.امروز نیز نتانیاهو بازی تازه ای را آغاز کرده، بازی که پس لرزه های احتمالی اش می تواند برای این بازیگر پرهزینه باشد.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید