انتخابات اتاق باید به دور ازحرکت انحصارطلبانه باشد

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: رویکردهای اصولی و تحولات بنیادین در ساختار اقتصادی کشور در حال شکل‌گیری است که متاثر از اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و سند برنامه پنجم توسعه کشور است. شجاع‌الدین بازرگانی با اشاره به اینکه برای عبور از وضعیت فعلی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار، دولت و بخش خصوصی باید به الزامات، اقتضائات و سازوکارهای دوره گذار توجه کرده و فهم مشترکی از مسائل و موضوعات داشته باشند، تصریح کرد: به دلیل شناختی که از بخش خصوصی دارم و از نزدیک در جریان کشاکش دیدگاه‌ها و دغدغه‌های این بخش قرار داشته‌ام و از سویی به ساختار تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در نهاد دولت و مجلس آشنا هستم می‌توانم به عنوان نماینده بخش خصوصی انتظارات و توقعات این بخش را به صورت واقع‌بینانه و البته کارشناسانه تحلیل و به مسوولان دستگاه‌های اجرایی و دولتی منتقل و تفکرات و دیدگاه‌های حوزه دولت و بخش خصوصی را به هم نزدیک نمایم.

فضای تعامل و هم‌اندیشی

بازرگانی اضافه می‌کند: رویکرد من موضع‌گیری کارشناسانه و واقع‌بینانه همراه با تعامل و هم اندیشی است و معتقدم وقتی بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌ها شفاف بوده و به دور از هر گونه جریان‌سازی و جوسازی جریان داشته باشد به شفاف شدن فضای گفتمان دولت و بخش خصوصی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی در یک فضای منطقی و اصولی خواهد انجامید لازمه تعامل و همکاری دولت و بخش خصوصی درک و فهم متقابل از توقعات و انتظارات و از سویی توجه به فرصت‌ها و تهدیدها از هر دوسو است و نتیجه آن پویایی و تلاش مشترک برای ساختن یک اقتصاد رو به توسعه است..

نقش اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد ملی

معاون سابق وزیر بازرگانی می‌گوید: با ابلاغ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و چشم انداز ۱۴۰۴ بایستی زمینه یک تحول و جهش اقتصادی در کشور فراهم شود و در چنین شرایطی فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی به عنوان چتر فراگیر تشکل‌های اقتصادی و پارلمان بخش خصوصی بایستی به مراتب قوی‌تر و منسجم‌تر از گذشته سهم و نقش موثر خود را در ساختار اقتصادی واصلاح فضای کسب و کار کشور تقویت و نهادینه کنند که البته با توجه به نگاه دولت و مجلس به تاثیرگذاری و ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر اتاق‌های بازرگانی در فرآیند اقتصادی کشور، زمینه و بستر این حضور موثر و اثرگذار اتاق و تشکل‌های اقتصادی فراهم شده است و اتاق بازرگانی بایستی همه تلاش و توان خود را در این جهت به کارگیرد که لازمه آن حضور نمایندگان با تجربه، خلاق و توسعه‌گرا و نواندیش در هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی است که بتوانند سهم و وظیفه تاریخی خود را در این برهه از تاریخ کشور که نقطه عطفی در اقتصاد ملی خواهد بود به درستی بشناسند و ایفای مسوولیت کنند.

دغدغه مشترک دولت و بخش خصوصی در تحول اقتصادی

بازرگانی می‌گوید: یکی از اهداف طرح تحول اقتصادی دولت اصلاح نظام بانکی و امور مالیاتی و گمرک است از این هدف‌گذاری معلوم می‌شود که کشور در امور بانکی، مالیاتی و گمرکی نقص و مشکل دارد که بایستی برطرف شود و دولت هم درصدد آن است که این مشکلات را بردارد. خوب اگر بخش‌خصوصی از نواقص و اشکالات سیستم‌های بانکی، مالیاتی و گمرکی انتقاد کرد نباید متهم به جوسازی و جریان‌سازی شود و بایستی این امکان را داشته باشد به بیان مشکلات البته همراه با پیشنهادات سازنده و عملیاتی بپردازد و بخش خصوصی هم توجه داشته باشد در بیان دغدغه‌ها و ارائه دیدگاه‌ها دچار افراطی گری و تندروی نشود و به صورت منطقی نقد و تحلیل کند.

اتاق، نهاد غیرسیاسی

وی با تاکید بر سیاسی نبودن اتاق‌های بازرگانی می‌گوید: معتقدم که اتاق یک نهاد کاملا صنفی و اقتصادی است و هرگونه رویکرد و موضع‌گیری سیاسی و جناحی را برای این مجموعه غیر حرفه‌ای و زیانبار ارزیابی می‌کنم. با چنین تحلیلی طیف‌های درون اتاق را جریانات فکری تخصصی، اما با رویکردها و دیدگاه‌های متفاوت ارزیابی می‌کنم که نه تنها مضر نیست بلکه در یک فضای کاملا منطقی و با هم‌اندیشی و تضارب آرا می‌تواند مفید و موثر باشند، باید تمرین کنیم دیدگاه‌های متفاوت را داشته باشیم و روی منافع ملی تعامل داشته باشیم.

مرزبندی خصوصی و شبه‌خصوصی

مدیرکل حوزه وزارتی نفت می‌گوید: برای بخش کاملا خصوصی اصالت و پیشینه قائل هستم در عین حال خیلی معتقد به این گونه مرزبندی‌های تحت عنوان خصوصی و خصوصی شبه دولتی نیستم. آنچه مهم است این است که هر یک در فضای کاملا رقابتی و بدون برخورداری از هر گونه رابطه و رانتی بتوانند سهم خودشان را از بازار رقابتی داشته باشند و با تکیه بر شاخص‌هایی از قبیل بهره‌وری، مدیریت کیفیت و سایر شاخص‌ها در بازار سهم داشته باشند.

در همه کشورها نیز صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری دارای بنگاه‌های اقتصادی هستند که البته در شرایط مساوی با دیگران رقابت می‌کنند و در حقیقت نان مدیریت و بهره‌وری را می‌برند. شجاع‌الدین بازرگانی، معاون سابق وزیر بازرگانی اکنون مشاور وزیر نفت و مدیرکل حوزه وزارتی آن است، دو دوره نماینده وزارت بازرگانی در اتاق بازرگانی بوده و عضویت در هیات رییسه اتاق تهران در دوره پنجم و نایب رییسی اتاق ایران در دوره فعلی را بر عهده دارد. او که رییس انجمن نظارت بر انتخابات دوره ششم اتاق بود، اینک به نمایندگی از یک شرکت خصوصی (تایدواتر خاورمیانه) نامزد هفتمین دوره انتخابات اتاق تهران شده است.