افشاگری از فشار اتحادیه اروپا و ناتو بر دو کشور در جهت حمایت از اوکراین

همزمان با اینکه نیروهای روسیه پیشرفت چشمگیری در میدان نبرد داشته‌اند، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از متحدان غربی درخواستی فوری مبنی بر دریافت هفت سامانه‌ دفاع هوایی دیگر را عنوان کرده است.

خبر مرتبط
لهستان به کمک اوکراین آمد/ آماده میزبانی از تسلیحات هسته‌ای ناتو هستیم

رئیس جمهور لهستان در مصاحبه‌ای برای میزبانی کشورش از تسلیحات هسته‌ای در صورتی که ائتلاف ناتو در این باره تصمیم بگیرد، اعلام آمادگی کرد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز افشا کرد که مقاماتی در اتحادیه اروپا و ناتو فشار شدید را علیه «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان و «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا اعمال می‌کنند تا این کشورها سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته خود را در اختیار اوکراین قرار دهند.

به این دو نخست‌وزیر که نیروهای مسلح آنها بیش از ۱۲ سیستم پاتریوت به علاوه سیستم‌های دیگر در اختیار دارند، گفته شده که نیاز آنها «به اندازه اوکراین نیست» و آنها با «هیچ تهدید قریب‌الوقوعی مواجه نیستند.»

خبر مرتبط
پیشکش عجیب انگلیس به نیروهای اوکراینی!

طبق توافقی که با وزارت دفاع انگلیس انجام شده است، نیروهای اوکراینی مستقر در بریتانیا که در حال آموزش هستند، «سیگار رایگان» دریافت می‌کنند.

این منبع آگاه به فایننشال تایمز گفت: «ما می‌دانیم اینها چه کسانی هستند. ما همه می‌دانیم آنها کجا هستند و می‌دانیم چه کسانی واقعا به اینها نیاز دارند.»

فشاری مبنی بر ارسال این سامانه‌ها در نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ شدت یافت؛ نشستی که «رستم اومروف» وزیر دفاع اوکراین و «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین از طریق ویدئو کنفرانس در آن شرکت کردند.

گفته می‌شود که کی‌یف بیشتر به سامانه‌های اس-۳۰۰ علاقه دارد زیرا اوکراین از پیش این سامانه‌ها را در زرادخانه خود داشته و نسبت به آن تجربه دارد.

وزرای دفاع یونان و اسپانیا هنوز به درخواست‌ روزنامه فایننشال تایمز برای اظهار نظر در این خصوص پاسخی نداده‌اند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال ارسال پاتریوت‌های اسپانیایی به اوکراین گفت: «ما از تمامی اعضای اتحادیه اروپا خواسته‌ایم تا آنچه را که می‌توانند برای افزایش ظرفیت دفاعی اوکراین انجام دهند.»

مقامات می‌گویند فشارهای کمتری هم علیه لهستان و رومانی که پاتریوت‌هایی دارند، جهت ارسال به مناطق آسیب‌پذیرتر مرز اوکراین، اعمال شده است.

البته «دونالد توسک» نخست‌وزیر لهستان روز دوشنبه آب پاکی را روی دستان اوکراین ریخت و گفت: «لهستان گزینه‌ای جهت ارسال این سامانه در نظر ندارد. به غیر از پاتریوت‌ها، انواع تسلیحات دیگری وجود دارند که می‌توانند به محافظت از آسمان اوکراین کمک کنند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.