وقوع کودتای نظامی به خاطر فروش موز!

روزنامه اطلاعات در تاریخ سوم اردیبهشت سال ۱۳۵۴ درباره سقوط حکومت هندوراس مطلبی را در صفحه نخست خود با تیتر «کودتای نظامی به خاطر فروش موز» منتشر کرد و نوشت: «برای حفظ نام موز که در ماجرای رشوه خواری برای فروش موز لکه دار شده است، روز سه شنبه یک کودتای بدون خونریزی بر پا شد و دولت ژنرال اسوالدو لوپز آرلانو که از سال های قبل رئیس جمهور بود، سرنگون شد. هندوراس که در آمریکا مرکزی قرار دارد ماه گذشته نیز دستخوش یک جنجال سیاسی بزرگ شد که به صدور محصول موز کشور و رشوه خواری صاحب منصبان دولتی مربوط بود.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «به دنبال کودتای دیروز شورای نیروهای مسلح هندوراس سرهنگ خوان ملگار که وزیر بود، به ریاست دولت جدید منصوب شد و از سرنوشت ژنرال لوپز که ۵۳ سال دارد سخنی گفته نشد. گفته می شود او به نیکاراگوئه فرار کرده است. در فوریه گذشته بعد از آنکه رئیس ۵۲ ساله یک موسسه آمریکایی به نام شرکت یونایتد براند فورد خود را در نیویورک از طبقه چهل و چهارم آسمانخراشی که دفتر کارش در آن قرار داشت به خیابان پرتاب و خودکشی کرد، دولت ژنرال لوپز در هندوراس گرفتار دردسر شد. خودکشی بلاک موجب شد که بازرسان کمیسیون ارز و سهام آمریکا درباره فعالیت های شرکت یونایتد براند در هندوراس تحقیق کنند و این اتهام علیه شرکت مذکور عنوان شود که با دادن دو و نیم میلیون دلار رشوه به مقامات هندوراس، در صدد برآمده است مالیات کمتری برای صدور آناناس از باغات خود در هندوراس بپردازد.»

XsLHvQjgD1Cp

 

 

در ادامه گزارش اطلاعات درباره جزئیات این اتفاق آمده است: «هفته گذشته ژنرال لوپز برابر اعضای کمیسیونی که برای تحقیق کردن در اطراف ماجرای موز صادراتی و رشوه دو و نیم میلیون دلاری تشکیل شده بود، ظاهر شدند. قبل از آن احراب اقلیت هندوراس دولت را مورد حمله قرار داهد بودند. کمیسیون مذکور دیروز اعلام کرد ژنرال لوپز، مردی که از سال 1963 بر صحنه سیاست هندوراس فرمانروایی کرده در میان مقامات عالی رتبه ای که با آنان مصاحبه شده تنها کسی است که حاضر نشده جزئیات و اسرار حساب های بانکی خود در داخل و خارج از کشور را فاش کند. یک سخنگوی کمیسیونی که در هندوراس در اطراف قضیه موز صادراتی تحقیق می کند، دیروز اظهار داشت که ژنرال لوپز رئیس جمهوری برکنار شده این کشور هنگام رو به رو شدن با اعضای کمیسیون حاضر نشده توضیح دهد که قسمت عمده رشوه ای که از شرکت آمریکایی صادر کننده موز دریافت شده به حساب شخصی لوپز در یکی از بانک های سوئیس واریز شده است. گزارش های مذکور حاکی است که لوپز به ازای دریافت دو و نیم میلیون دلار رشوه، وسایلی فراهم کرده بود که شرکت آمریکایی بتواند هفت و نیم میلیون دلار مالیات حقه ای را که باید بابت صدور موز می داد، پرداخت نکند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.