اتاق‌های بازرگانی و رسالت تاریخی

محمود اسلامیان *

اتاق‌های بازرگانی و صنایع‌و‌معادن با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال در بسیاری از کشورها و تاریخی ۱۲۷ ساله در ایران، مرکزی برای تعامل کارآفرینان و دولت‌ها هستند. تردیدی وجود ندارد که هدف مسوولان و اعضای اتاق چیزی جز عزت و آبادانی میهن اسلامی نیست. هر آن کس که ایرانی است و در این خاک مقدس تنفس می‌نماید یا حتی جلای وطن نموده است و ریشه در این مرز و بوم دارد نمی‌تواند جز به اعتلای میهن بیندیشد. اصولا تشکل‌ها، مرکزی برای هم‌اندیشی و تعامل با اجزای کشور برای توسعه میهن است. آنچه باعث پیشرفت می‌شود نقد منصفانه با دیدی امیدبخش است.

ملاقات اعضای هیات‌رییسه اتاق ایران و تهران با مقام معظم رهبری می‌تواند نقطه عطفی برای این تشکل باسابقه باشد، تشکلی که توسط بازرگانی متدین به نام حاج امین‌الضرب تاسیس و طی ۱۲۷ سال منشاء خدمات اقتصادی و خیریه‌ای بزرگ در سطح کشور بوده است. نکات مهمی که مقام معظم رهبری طرح فرمودند می‌تواند تحولی در سیر اتاق‌های کشور ایجاد کند.

۱- ایشان حضور در جهاد اقتصادی را داشتن روحیه امیدبخش و با نشاط بیان فرمودند. زیرا اصولا در هر شرایطی امید رهایی بخش است. منابع عظیم خدادادی، نیروی انسانی خلاق، موقعیت استراتژیک کشور و ده‌ها دلیل دیگر پتانسیل بزرگی است که می‌توان با اتکا بر آن بر مشکلات فائق آمد.

۲- اصل ۴۴ قانون اساسی: سال‌های سال اقتصاد کشور بر مبنای مدیریت دولتی اداره می‌گردید. بلوغ جامعه و مسوولیت‌پذیری و تجربه کارآفرینان از یک سو و ناکارآمدی اقتصاد دولتی از سوی دیگر، باعث گردید همگان بر عبور از آن به اتفاق نظر برسند. ایشان اصل ۴۴ را یک ریل‌گذاری جدید در اقتصاد کشور توصیف کردند که با یک زاویه دقیق مسائل اقتصادی را به سمت دیگری هدایت می‌نماید.

توجه به روح اصل ۴۴ و کاهش تصدیگری دولت باعث یک جهش اقتصادی بزرگ در کشور می‌شود. بررسی مشکلات و نارسایی‌های اجرای قانون و اصلاح آن یک الزام است. هر چند به نظر نگارنده صرف شکسته شدن تابوی مذکور یک گام بزرگ به جلو بوده است. مجلس محترم شورای اسلامی می‌تواند با نظارت بر اجرای قانون و آسیب‌شناسی آن نسبت به اصلاح قانون به منظور تطبیق اجرا و روح آن اقدام نماید.

بدون شک یکی از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی کشور که می‌تواند تحولی بزرگ ایجاد نماید، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است. موضوعی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوانی داشتند.

۳- حضور بخش خصوصی در میدان‌های بزرگ

برای ۹ دهه اقتصاد کشور تحت‌تاثیر مدیریت دولتی قرار داشته است. به صورت طبیعی استیلای دولت‌ها بر اقتصاد مانع ظهور و بروز کارآفرینان مردمی در اقتصاد بوده است. زیرا ریسک پذیرفتن در فضای رقابتی نابرابر تا حدی غیرعاقلانه بوده است. تاکید بالاترین مقام نظام بر حضور مردم در صحنه‌های بزرگ اقتصاد، خود امیدبخش است.

دشمنان نظام پس از شکست در اقدامات گوناگون همچون جنگ و خشونت‌های دهه ۶۰، اینک اقتصاد کشور را هدف قرار داده‌اند. الگوی حضور عاشقانه مردم در دفاع مقدس و به غلیان درآمدن هزاران استعداد در این صحنه باعث گردید دشمنان در مقابل فداکاری مردم ایران سر تعظیم فرود آورند. این الگو می‌تواند در جهاد اقتصادی نیز موثر باشد.از یک سو باید کارآفرینان با جسارت در میدان‌های اقتصادی حاضر باشند و از طرف دیگر باید نظام‌های تبلیغاتی فرهنگی و سایر نهادها از سربازان جبهه مقدم اقتصاد، یعنی تولیدگران حمایت نمایند. تدوین قانون کسب‌و‌کار، اصلاح قانون کار، ساده‌سازی فرآیندها در اقتصاد، نگرش تولید محوری در کشور از الزامات این جهاد مقدس است.

اتاق‌های بازرگانی و صنایع‌و‌معادن می‌توانند با فضای موجود کشور و نیازهای جامعه و حمایت‌های امیدبخش مسوولان، نقش حیاتی در تحولات اقتصادی کشور داشته باشند.

* عضو هیات‌رییسه اتاق ایران