در این رابطه «مجمع جهانی اقتصاد» در تازه‌ترین گزارش خود چشم‌انداز ریسک‌های «کووید-۱۹» را مورد ارزیابی قرار داده است. این گزارش با مشارکت ۳۵۰ متخصص ارشد ریسک- که از قضا مدیران‌عامل برجسته جهانی نیز هستند- در «نظرسنجی ادارک ریسک‌های کووید-۱۹» تهیه شده است. در نظرسنجی از متخصصان پرسیده شده است دیدگاه خود را پیرامون ۳۱ ریسکی که در اختیارشان قرار گرفته در سه بعد مطرح کنند: «محتمل‌ترین‌ ریسک‌ها برای جهان»، «نگران‌کننده‌ترین‌ها برای جهان» و «نگران‌کننده‌ترین‌ها برای شرکت‌ها». در جدول خلاصه نتایج به دست آمده از این نظرسنجی گزارش شده‌ است.

براساس یافته‌های این گزارش، شکست‌های اقتصادی ناشی از «کووید-۱۹» بر نگرانی مدیران کسب‌وکارهای جهان غالب است. دوسوم از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی، «رکود جهانی ادامه‌دار» را مهم‌ترین نگرانی خود اعلام کرده‌اند. نیمی از مشارکت‌کنندگان که مدیران‌عامل شناخته‌شده جهانی هستند، «ورشکستگی و ادغام صنایع»، «شکست صنایع برای بهبود» و «اخلال در زنجیره‌های عرضه جهانی» را نگرانی اصلی خود خوانده‌اند. براساس یافته‌ها، سومین ریسک نگران‌کننده برای کسب‌وکارها، «افزایش حملات سایبری و سوءاستفاده اطلاعاتی» است. همان‌طور که اشاره شد رهبران کسب‌وکارها مهم‌ترین نگرانی ۱۸ ماه آینده کسب‌وکار خود و اقتصاد جهانی را «رکود اقتصادی ادامه‌دار» دانسته‌اند. همزمان رئیس «صندوق بین‌الملل پول» در اظهارنظری مدعی شده است دوره بهبود اقتصادی جهانی بیشتر از آنچه انتظار می‌رود طول خواهد کشید. کریستالینا جورجیوا با تاکید بر خطر حمایت‌گرایی اعلام کرد «صندوق بین‌المللی پول» به‌زودی بازبینی کاهشی خود را از پیش‌بینی رشد منفی ۳ درصدی سال‌جاری اقتصاد جهانی را که ماه گذشته منتشر کرده بود ارائه خواهد کرد. رئیس صندوق در مصاحبه‌ای که با «رویترز» داشت مدعی شد آمارها از سراسر جهان وخیم‌تر از انتظارات بوده است. او گفت: «این آمارها به‌طور واضح به ما می‌گویند زمان بیشتری طول خواهد کشید تا بعد از بحران به بهبود کامل برسیم.»

به گزارش «مجمع جهانی اقتصاد»، ویروس کرونا فعالیت‌های اقتصادی را محو و نیاز به بسته‌های چند تریلیون دلاری برای احیای اقتصادها ایجاد کرده است، شرایطی که به نظر می‌رسد اقتصاد جهانی برای خروج از آن دچار تغییرات ساختاری شود. برای مثال تلنبار شدن سطح بدهی‌ها باعث خواهد شد برای سال‌ها کسری بودجه دولت‌ها و کسب‌وکارها نامتوازن باقی بماند، روابط اقتصادی جهان احتمالا متحول خواهد شد؛ اقتصادهای نوظهور در آستانه سقوط در بحرانی عمیق قرار گرفته و روزافزون کسب‌وکارها با الگوهای منفی مصرف، تولید و رقابت مواجه می‌شوند.

گرچه غالب بودن نگرانی‌های اقتصادی در نظرسنجی صورت گرفته مورد انتظار بود، اما بحران‌های اقتصادی پیامدهای گسترده زیست‌محیطی، اجتماعی و تکنولوژیکی را به‌دنبال دارند، همان‌طور که رهبران کسب‌وکارهای جهانی نیز در نظرات خود به آنها اشاره کرده‌اند.

06-01