حال آمارها دوباره به سطح ۲ هزار نفر رسیده است. اما این دو قله کرونایی، تفاوت قابل توجهی دارند. در قله اول عمدتا بیماران شناسایی شده در بیمارستان بودند، این در حالی است که در قله دوم عمده بیماران شناسایی شده، به‌صورت سرپایی بودند. در نتیجه میزان مرگ و میر، در قله دوم کمتر گزارش می‌شود. از سوی دیگر، در قله اول بیشتر استان‌های مرکزی کشور درگیر شده بودند، این در حالی است که در قله دوم اکثرا استان‌های مرزی به‌خصوص در جنوب کشور وارد پیک شدند. بررسی این دو قله نشان می‌دهد که گرمای هوا تاثیری در کاهش شیوع این بیماری در کشور نداشته است، از سوی دیگر، با توجه به کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی احتمال بروز موج سوم نیز وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که اگر موج سوم نیز ایجاد شود، احتمالا کم خطرتر  از دو موج نخست خواهد بود، این موضوع به دو دلیل مشخص است. نخست اینکه طی دو موج اول کرونا، بخش قابل‌توجهی از مردم ایران درگیر این بیماری شدند و حتی برخی از مطالعات وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد که جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر می‌توانند به این بیماری مبتلا شده باشند. در نتیجه، ایمنی محدودی ایجاد شده است. از سوی دیگر، تجارب کادر درمانی در مقابله با این بیماری بیشتر از قبل شده است و این موضوع می‌تواند در صورت آگاه شدن مردم در مقابله با این بیماری، اثر آن را در موج‌های بعدی کاهش دهد. از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ماسک زدن در محیط‌های عمومی می‌تواند تاحدقابل‌توجهی به کاهش شیوع بیماری کمک کند. این در حالی است که در حال حاضر قوانین ماسک زدن اجباری تنها در حمل‌و‌نقل عمومی به‌خصوص در مترو اجرایی می‌شود. در حالی که می‌توان با اجباری کردن ماسک زدن در مکان‌های عمومی، درصد شیوع این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای شرق آسیا با اجباری کردن ماسک زدن در مکان‌های عمومی توانسته‌اند به میزان زیادی شیوع بیماری کرونا را کاهش دهند.

صدرنشینی در هشت روز

روز گذشته میزان مبتلایان روزانه در ایران به رقم ۲۴۱۰ نفر رسید. این رقم بیشترین میزان مبتلایان روزانه در سطح هشت روز اخیر بوده است. مطابق بررسی ها، آخرین بار در ۱۶ خرداد میزان مبتلایان بیشتر از سطح کنونی گزارش شده است. بنابراین میزان مبتلایان روزانه نسبتا سطح بالایی را در روز گذشته ثبت کرده است. برخلاف روند افزایشی مبتلایان، میزان فوتی‌های روز قبل ۷۱ نفر گزارش شد که کمترین سطح ۵روز اخیر به حساب می‌آید.

با این آمار میزان کل فوتی‌های ایران به رقم ۸۷۳۰ نفر رسیده است. هنوز معلوم نیست که چه تعدادی از مرگ و میرهای گزارش شده در پایتخت بوده است، اما به نظر می‌رسد که کمتر از یک سوم این رقم‌ها در استان تهران بروز پیدا می‌کند.

همان‌طور که در گزارش‌های گذشته «دنیای‌اقتصاد» اشاره شد، میزان مبتلایان به مرور در فاز نزولی قرار گرفته است و اوضاع بیماری کرونا در برخی استان‌ها شرایط بهتری را تجربه کرده است. به بیان دیگر، عبور از پیک دوم کرونا باعث شده که از سطح فوتی‌های روزانه نیز به مرور کاسته شود. بنابراین احتمالا در روزهای هفته جاری، از میزان مرگ و میر روزانه نیز کاسته شود. از سوی دیگر، در روزهای اخیر به‌دلیل افزایش قدرت تست‌گیری کرونا میزان مبتلایان بیشتری شناسایی می‌شود. به‌عنوان مثال، روز گذشته میزان تست‌های روزانه ۲۲ هزار و ۴۵۳ نفر ثبت شده است. بنابراین نسبت مبتلایان به آزمایش‌های انجام شده به رقم ۷۳/ ۱۰ درصد رسیده است. این نسبت در روز ۲۳ خرداد به رقم ۹۸/ ۹ درصد نیز رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که به‌طور متوسط از هر ۱۰ نفر که تست کرونا گرفته می‌شود، یک نفر به این بیماری مبتلا هستند. این رقم در هفته آخر فروردین در سطح ۲۰ درصد قرار داشت که به مرور روند نزولی را ثبت کرده بود. اگرچه که در روزهای گذشته میزان مبتلایان روند افزایشی داشته و بخش قابل توجهی از آن به‌دلیل تست‌های کرونا بوده است، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که روز گذشته ۷۱۴ مورد از مبتلایان جدید نیز در بیمارستان بستری شدند. در واقع حدود یک سوم از بیماران جدید در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. این رقم در روزهای قبل حتی به زیر ۵۰۰ نفر نیز رسیده بود که در یک هفته اخیر باز هم روند افزایشی داشته است. در مجموع نسبت کل فوتی‌های ایران به مبتلایان در روز گذشته به رقم ۷۲/ ۴ درصد رسیده است. به بیان دیگر، از هر ۱۰۰ نفر مبتلای شناسایی شده، کمتر از ۵ نفر در ایران فوت کرده‌اند. این نسبت با افزایش حجم افراد شناسایی شده به مرور کاهش یافته است. در برخی از کشورها نسبت واقعی فوتی‌ها به مبتلایان کمتر از یک درصد گزارش شده است. این موضوع نشان می‌دهد که حجم قابل توجهی از مبتلایان در کشور شناسایی نشده است.

تغییرات کرونا در دنیا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان فوتی‌های کرونا در دنیا به رقم ۴۲۸ هزار نفر رسیده است، از سوی دیگر، حدود ۷ میلیون و ۷۶۷ هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. در حقیقت به ازای یک میلیون جمعیت جهانی کمتر از هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. بیشترین میزان آلودگی در آمریکا گزارش شده است. در این کشور ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار نفر بیمار شناسایی شده و میزان کل فوتی‌ها نیز به ۱۱۶ هزار نفر رسیده است. برزیل پس از آمریکا در رتبه دوم قرار گرفته است. میزان مبتلایان این کشور ۸۲۹ هزار نفر گزارش شده و میزان مرگ و میر این کشور نیز به ۴۲ هزار نفر رسیده است. همچنین روسیه با ثبت ۵۲۰ هزار بیمار در رتبه سوم قرار گرفته است. در این کشور نیز میزان مبتلایان شناسایی شده ۵۲۰ هزار نفر بوده است. نکته قابل توجه اینکه روسیه با انجام ۱۴ میلیون تست کرونا، ۱۰ درصد جمعیت خود را تست کرده است. این در حالی است که در ایران ۴/ ۱ درصد از جمعیت آزمایش شده‌اند.

06-02