سید محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، همزمان با پنجمین روز از هفته فرهنگ مالیات، در برنامه صف اول شبکه خبر با بیان اینکه بیش از ۵۰درصد از مخارج جاری دولت، توسط درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا می‌کند، گفت: همه باور داریم که کشور را باید با مالیات اداره کنیم. نیازمند این هستیم که برای مردم تبیین کنیم مالیاتی که پرداخت می‌کنند، صرف چه اموری می‌شود. این سطح از بهداشت، آموزش و امنیت که در کشور وجود دارد مرهون مالیاتی است که همه ما پرداخت می‌کنیم. سبحانیان با اشاره به پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی در سال گذشته، اظهار کرد: بیش از ۳۵ درصد از منابع عمومی دولت را درآمدهای مالیاتی و ۲۵ درصد را درآمدهای نفتی تامین می‌کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اهمیت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در اقتصاد کشور و تشریح فرآیند اجرای این قانون در سازمان امور مالیاتی، بیان کرد: لایحه تسهیل تکالیف مودیان، یکی از تسهیلات ویژه برای کسب‌وکارهای خرد است که می‌تواند قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را با پذیرش دستگاه کارت‌خوان به مثابه پایانه فروشگاهی برای این کسب‌وکارها و مشاغل و صنوف خرد گسترش بدهد. سبحانیان در پاسخ به سوال مجری در خصوص تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری، گفت: همکاری خیلی خوبی بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی وجود دارد که این همکاری مشترک دستاوردهای خوبی برای کشور دارد. ۱۳میلیون حساب تجاری داریم که حدود ۱۰میلیون و چهارصد نفر از آنها اشخاص حقیقی هستند که ۹میلیون و هشتصد نفر اشخاص حقیقی انفرادی و حدود ۶۰۰هزار نفر اشخاص حقیقی مشارکتی و حدود ۲میلیون و ششصد هزار نفر اشخاص حقوقی هستند. افرادی که پرونده مالیاتی تشکیل می‌دهند، حسابی را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کنند که این حساب به بانک مرکزی هم اعلام می‌شود. این حساب، حساب تجاری است و پولی که به آن واریز می‌شود به منزله درآمد است.

سبحانیان با تاکید بر اینکه به موجب قانون وزارت راه و شهرسازی مکلف به شناسایی خانه‌های خالی است و طبق قانون، ما در سازمان امور مالیاتی به موجب اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد عمل می‌کنیم و چه در خانه خالی، چه در خودروی لوکس و چه در خانه لوکس، سازمان امور مالیاتی کشور مسوول شناسایی نیست، افزود: برای خانه‌های خالی سال ۱۴۰۱، به‌رغم پیگیری‌هایی که شده است، هنوز اطلاعات خانه‌های خالی که در سامانه املاک و اسکان و در اختیار وزارت راه و شهرسازی وجود دارد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است. معاون وزیر امور اقتصادی و داریی تصریح کرد: مالیات پنجاه درصد از کسانی که در حوزه مشاغل و اصناف فعالیت می‌کنند صفر شده و متوسط مالیات پرداختی مشاغل و اصناف ۵میلیون تومان بوده است.

او با بیان اینکه صنف پزشکان بیشتر از بقیه اصناف و مشاغل مالیات پرداخت کرده است، ادامه داد: حدود ۳۵میلیون تومان در سال متوسط مالیات پرداختی پزشکان طبق تبصره ماده ۱۰۰ بوده است. او مالیات پرداختی سایر اصناف را طبق اطلاعات فرم تبصره ماده ۱۰۰ به ترتیب، داروخانه‌ها حدود ۲۲میلیون تومان، طلا و جواهر حدود ۱۰میلیون تومان، نمایشگاه اتومبیل حدود ۱۰میلیون تومان، مشاوران حقوقی حدود ۶میلیون و هشتصد هزار تومان، بنگاه‌های املاک حدود ۴میلیون تومان، و آرایشگاه زنانه حدود ۲میلیون تومان اعلام کرد. سبحانیان در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص مالیات اینفلوئنسرها، گفت: به موجب قانون هر شخصی درآمد داشته باشد باید مالیات آن را بپردازد. در حوزه اینفلوئنسرها، برای بالغ بر ۵۰۰ نفر پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

بالغ بر ۱۲۰ نفر از آنها اظهارنامه مالیاتی ارائه داده‌اند. مالیات ابرازی آنها حدود ۵۰۰میلیون تومان بوده است، اما تشخیص مالیات این افراد، توسط سازمان امور مالیاتی بیشتر از ۳۰میلیارد تومان بوده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام مالیاتی کشور را سطح گسترده معافیت‌های مالیاتی دانست و افزود: معافیت‌های ما هدفمند نیست، معافیت‌هایمان نقطه‌زنی نکرده و معافیت‌های کور هستند که موجب کاهش درآمد‌های مالیاتی، بی‌عدالتی و فرار مالیاتی می‌شوند.