برنامه «کرفس» برای تغییر سبک زندگی ایرانیان

به گفته بنیان‌گذاران کرفس، این برنامه درحال‌حاضر حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر دارد که از این تعداد بیش از ۴۰۰ هزار کاربر فعال هستند. در برنامه رژیم کرفس نیز حدود ۳۵۰ هزار کاربر عضو هستند.  استارت‌آپ کرفس طی سال‌های گذشته روند رو به رشد و پایداری داشته است. حمید رفیعیان، مدیرعامل و بنیان‌گذار کرفس درباره مشکلاتی که از ۵ سال پیش، یعنی زمان راه‌اندازی این استارت‌آپ با آنها روبه‌رو بوده‌اند می‌گوید: همه استارت‌آپ‌ها با چالش مدیریت مالی درگیر هستند. ما هم طبیعتا درگیر این موضوع شدیم، به‌خصوص که با شتاب‌دهنده پیش نرفتیم و با سرمایه شخصی کارمان را شروع کردیم و پیش بردیم.

او می‌گوید: ما حالا که یک تیم 40 نفره هستیم، درآمدهایمان نیز افزایش پیدا کرده و در یک مقطعی سرمایه کمی هم جذب کردیم اما هنوز هم مشکل مدیریت مالی داریم. دلیل ادامه پیدا کردن چالش مالی شاید این باشد که برنامه ما برنامه توسعه‌ای است و برنامه ذخیره نداشتیم. از سوی دیگر در کارهایی شبیه ما پیش می‌آید که در مقطعی شاهد رشد هستیم و انتظار داریم ادامه پیدا کند و روی آن حساب می‌کنیم. اما بعد می‌بینیم ادامه پیدا نکرده و برنامه‌ریزی‌ها از بین می‌رود. به‌طور کلی مدیریت مالی در استارت‌آپ‌ها کار سختی است. کرفس بعد از پنج سال به تازگی برای راه‌اندازی مدیریت مالی در شرکت برنامه‌ریزی کرده است. رفیعیان می‌گوید: چالش‌های دیگری نیز وجود دارد که مختص ایران است، مانند چالش قطعی 10 روزه اینترنت که کل فعالیت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد.

  قطعی اینترنت و کاهش 80 درصدی درآمد

مدیرعامل کرفس از آسیبی که از قطعی 10 روزه اینترنت دیده بودند صحبت می‌کند و می‌گوید: ما در آن دوره 10 روزه، 80 درصد درآمد خود را از دست دادیم و این آسیب حتی بعد از وصل شدن اینترنت نیز ادامه پیدا کرد. به خصوص که دسترسی به اینترنت به تدریج در شهرها امکان‌پذیر شد و ما در بیشتر شهرهای کشور کاربر داریم. ما در مهر و اوایل آبان ماه رشد خوبی داشتیم و انتظار داشتیم این رشد سرعت بگیرد. با قطعی اینترنت این رشد را که از دست دادیم هیچ، 80 درصد درآمدمان نیز از بین رفت. 

او می‌گوید: بخشی از کاربران استفاده روزانه از محصول ما دارند و بعد از یک دوره قطعی بازگرداندن آنها به برنامه‌ای که روی محصول ما داشتند کار سختی بود. حدود چهار ماه طول کشید تا به وضعیت اوایل آبان ماه برگردیم. این برای یک استارت‌آپ زمان طولانی است که می‌تواند بسیاری از استارت‌آپ‌ها را ورشکسته کند. 

حمید ملک، مدیر محصول و بنیان‌گذار دیگر کرفس می‌گوید: بزرگ‌ترین چالش‌های ما در حوزه مالی و منابع انسانی بوده. در کنار این چالش‌ها معرفی برنامه کالری‌شمار کرفس نیز کمی سخت بود و جا انداختن استفاده از این برنامه برای کاهش وزن و تغییر سبک زندگی و سلامتی یکی از چالش‌های ما بود. البته احتمالا اکثر استارت‌آپ‌ها با چنین چالش‌هایی درگیر هستند، چون ایده و کارهای جدیدی دارند.

  کرونا کاربران را فعال‌تر کرد

رفیعیان درباره دوران کرونا و تاثیر آن بر استارت‌آپ کرفس می‌گوید: شیوع کرونا ومحدودیت‌های رفت‌وآمد و قرنطینه روی ما تاثیر منفی نداشته اما روی بسیاری از کسب‌وکارها تاثیر منفی داشته و برخی بخش بزرگی از درآمد خود را طی یکی دو ماه اخیر از دست داده‌اند.

او می‌گوید: در این ایام کاربران ما فعال‌تر شدند. مردم هم وقت بیشتری دارند هم نگرانی‌شان برای سالم بودن بیشتر شده است. آنها نسبت به دو ماه پیش بیشتر دلشان می‌خواهد سالم بمانند. در محصول جیم علاوه بر فعال‌تر شدن کاربرانمان، رشد فالوور اینستاگرامی نیز داشتیم. 

  سبک زندگی مردم تغییر کرده

رفیعیان درباره تغییر سبک زندگی مردم می‌گوید: بازخوردی که درباره ورزش کردن طی این دو ماه می‌بینیم نشان می‌دهد سبک زندگی آدم‌ها در حال تغییر است. فکر می‌کنم عادتی که در طی ماه به وجود بیاید، ترک کردنش سخت می‌شود. از سوی دیگر پیش‌بینی شرایط سخت است؛ چون ما به هر حال در چنین شرایطی قرار نگرفته بودیم. مثلا من فکر می‌کنم بعد از دوران کرونا هم دستمان را خیلی بشوییم، یا حواسمان هست دست به‌صورت نزنیم. بعضی از کارهای این دوران تبدیل به سبک زندگی ما خواهد شد. این بحران چون بحران بزرگی است احتمالا قسمت زیادی از این تغییرات باقی می‌ماند.

اما مدیر محصول کرفس نظر دیگری دارد. او می‌گوید: من فکر کنم برای ماندگاری بعضی از عادت‌ها به زمان بیشتری نیاز داریم. مثلا اگر دو هفته دیگر محدودیت‌ها برداشته شود و برگردیم به زندگی عادی بعضی از عادت‌های این روزها را ازدست بدهیم.

  رشد 600 درصدی فالوورهای اینستاگرام

رفیعیان می‌گوید: از 27 اسفند ماه برنامه ورزشی جیم را رایگان کردیم و تصمیم گرفتیم برای اینکه کاربران را تشویق کنیم بیشتر در خانه بمانند با پنج مربی خود برنامه‌ریزی کردیم که از ابتدای فروردین هر روز یک ساعت برنامه لایو ورزشی داشته باشیم. با توجه به استقبالی که از این لایوها شد، نه تنها به لایوها تنوع دادیم و یوگا و پیلاتس را به آن اضافه کردیم، بلکه تعداد لایوها را نیز به دو لایو در روز افزایش دادیم. تا زمانی که لازم باشد مردم در خانه بمانند نیز به این لایوها ادامه خواهیم داد و حتی صحبت‌هایی درباره ادامه دادن آن بعد از دوران کرونا نیز داشته‌ایم. لایوهای اینستاگرام باعث رشد 600 درصدی در تعداد فالوورهای ما شد. 

به گفته او با هر لایو جیم بسته به نوع ورزش و روز پخش لایو همزمان چند صد نفر ورزش می‌کنند و تا 24 ساعت ماندگاری لایوها چندین هزار نفر بیننده دارد. 

ملک نیز می‌گوید: در دوران کرونا ما رشد داشتیم، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که به‌صورت عادی ایام نوروز در کرفس با رشد مواجه بودیم. به‌صورت کلی تعطیلی‌های بلند همیشه به نفع ما بوده است.

  تغییر نام و درآمد ارزی

مدیر محصول کرفس به برنامه رژیم کرفس اشاره می‌کند و می‌گوید: قرار است اواسط اردیبهشت ماه از نام جدید این محصول رونمایی شود. او می‌گوید نام جدید برنامه رژیم کرفس، «بنتو» است. 

ملک درباره تغییر نام این محصول می‌گوید: دلیل تغییر اسم این محصول، علاقه ما به داشتن هویت مستقل هر کدام از محصولاتمان است. از تابستان سال گذشته ایده ری‌برندینگ این محصول شروع شد که هفته گذشته نهایی شد. وی همچنین درباره یکی از اهداف جدید کرفس در سال 99 اشاره می‌کند و می‌گوید: ما مصمم هستیم امسال روی ارائه خدمات کرفس در خارج از ایران کار کنیم تا درآمدزایی ارزی هم داشته باشیم.

  موفقیتی مرهون اینستاگرام و پشتیبانی

بنیان‌گذاران کرفس معتقدند یکی از دلایل رشد محصولاتشان ارتباط مستقیم با کاربران در اینستاگرام است. رفیعیان در این باره می‌گوید: دو ماه بعد از راه‌اندازی کرفس، اینستاگرامش راه افتاد و فکر می‌کنم این میزان ارتباط بین محصول و کاربر که ما در اینستاگرام داریم بین محصولات ایرانی نادر است. این مساله روی رشد کرفس خیلی تاثیرگذار بود. همچنین کمک کرد تا مفهوم کالری شماری نیز برای مخاطبان ما جا بیفتد که با توجه به رنج سنی کاربران ما کار آسانی نبود. بخشی از کاربران ما افراد 40 تا 45 ساله هستند و کار کردن با گوشی‌های هوشمند برایشان سخت‌تر است.  ملک دلیل دیگر موفقیت کرفس را پشتیبانی تلفنی قوی کرفس می‌داند و می‌گوید: پشتیبانی تلفنی یکی از دلایل موفقیت ما بوده است. پشتیبانی تلفنی کار سختی است. درحال‌حاضر بخشی از کار به بیرون از شرکت سپرده شده است. اما در شرکت هنوز تیم چهار نفره‌ای هستند که کار پاسخگویی را انجام می‌دهند. 

  چالش‌های پیش روی استارت‌آپ‌ها

ملک درباره چالش‌های پیش روی استارت‌آپ‌ها می‌گوید: از جمله چالش‌های ما این است که برای بعضی از کارها نه تنها قانون مشخصی وجود ندارد، بلکه در بعضی امور مانند صدور مجوزها موازی‌کاری‌هایی وجود دارد. 

رفیعیان نیز می‌گوید: استارت‌آپ‌ها با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجهند که یکی از آنها تحریم چند سویه است. مثلا ما برای نسخه‌های آی‌اواس مشکل داریم. نمی‌توانیم از برخی سرویس‌های آماده استفاده کنیم. از سوی دیگر تمایز بین یک شرکت با یک استارت‌آپ از نظر مالیات و بیمه مشخص نیست که حتی می‌تواند منجر به ورشکسته شدن استارت‌آپ‌ها شود. به این چالش‌ها، مشکل سربازی اعضای تیم‌ها را نیز باید اضافه کرد. 

مدیرعامل کرفس درباره وضعیت کار در سال 99 می‌گوید: پیش‌بینی کردن برنامه سالانه در ابتدای سال همیشه سخت بوده حالا با وجود کرونا سخت‌تر است. اما من نگاه مثبتی دارم چون ماهیت کار ما این است که برای نیاز آدم‌ها، راهکارهای کم هزینه‌ای ارائه می‌دهیم. اگر اوضاع خیلی وحشتناک نشود برای خدمات آنلاین ورزشی می‌تواند فرصت خوبی به وجود بیاید.

 

نکات مهم: 

  کرفس یک تیم 40 نفره است که اپلیکیشن آن 2 میلیون و 200 هزار کاربر دارد.

  در ایام شیوع کرونا که سلامت به یک ضرورت برای مردم تبدیل شده، استفاده از کرفس رشد کرد.

  اپلیکیشن جدید کرفس (بنتو) اواسط اردیبهشت‌ماه رونمایی می‌شود .