شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در نظر دارد تا افق ۱۴۰۴ از طریق هم‌افزایی با بخش خصوصی توانمند یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف کارآمد، استخراج و فرآوری و نوآوری در توسعه مواد معدنی در کشور باشد. مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی یکی از مجتمع‌های تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که از سال ۹۳ فعالیت خود را در این استان با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته به صورت عملیاتی آغاز کرده است. در سال ۹۴، تعداد سه پهنه اکتشافی به مساحت ۱۴هزارکیلومتر مربع از طریق سازمان صمت استان در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قرار گرفت که در نهایت منتج به شناسایی ۱۰ محدوده امیدبخش به مساحت تقریبی یک هزار کیلومتر شد که معدن روی ملوند یکی از این محدوده‌ها است. مجتمع خراسان جنوبی تاکنون موفق به اخذ سه فقره پروانه اکتشاف، یک گواهی کشف و سه پروانه بهره‌برداری در استان شده است؛ پتانسیل‌های معدنی فعالیت‌های اکتشافی در محدوده‌های آهن درح، پلی متال آبگرم، پلی متال کودکان، پلی متال جنوب شرق قلعه‌زری، آهن بیشه، پلی متال بیشه و محدوده‌های اکتشافی پهنه نهبندان و فعال سازی معدن آهن حنار از جمله برنامه‌های این مجتمع در سال‌جاری خواهد بود.

 آغاز عملیات  تکمیلی اکتشاف معدن طلای هیرد

به گفته علیرضا جلالیان مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی در راستای تحقق شعار سال و به منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی و شناسایی ذخایر جدید معدنی، عملیات حفاری‌های مغزه‌گیری جهت تکمیل اکتشاف در تارگت یک معدن طلای هیرد با رعایت تمامی‌ دستورالعمل‌های بهداشتی از اواسط فروردین سال‌جاری آغاز و تاکنون حدود ۱۱۶ متر عملیات حفاری در این گمانه انجام شده است.

حفاری در این گمانه به صورت قائم و با استفاده از یک دستگاه حفاری cs14 در حال انجام است و با توجه به شرایط کانی‌زایی (مشاهده آرسنو پیریت، پیریت و رگچه‌های سیلیسی) پیش‌بینی می‌شود تا عمق بیش از ۶۰۰ متر ادامه داشته باشد. با تکمیل اکتشافات و انجام حفاری‌های بیشتر در این تارگت حجم قابل ملاحظه‌ای به ذخیره قطعی معدن طلای هیرد افزوده خواهد شد. در سال‌های گذشته نیز در تارگت یک معدن طلای هیرد حدود ۱۸۰۰ متر در ۸ گمانه حفاری مغزه‌گیری انجام گرفته است. ذخیره قطعی تارگت 3 این معدن 4 میلیون و 910 هزار تن برآورد شده است که با بهره‌برداری از آن سالانه 100 هزار تن کانسنگ طلا استخراج و وارد چرخه تولید خواهد شد که با انجام فعالیت‌های اکتشافی در سایر تارگت‌ها به طور حتم این میزان افزایش خواهد یافت. اکتشافات تکمیلی در تارگت 1 این معدن از فروردین سال‌جاری آغاز شده است.

 راه‌اندازی کارخانه فرآوری طلای هیرد

میزان سرمایه‌گذاری واحد فرآوری هیرد  حسب اعلام سرمایه‌گذار پروژه (شرکت بین‌المللی آبادراهان پارس) حدود 150 میلیارد تومان ارزی و ریالی برآورد شده است. و با بهره‌برداری از این کارخانه و معدن در فاز نخست برای 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود که اولویت اشتغال نیز با مردم بومی ‌منطقه خواهد بود. همچنین ظرفیت تولید این واحد در فاز نخست 200 کیلوگرم شمش طلا در سال خواهد بود و روش صنعتی استخراج در این واحد با توجه به نوع کانسنگ معدن به صورت تانک لیچینگ خواهد بود که عملیات استحصال طلا در این روش تماما داخل مخازن بزرگ واقع در سوله‌های سرپوشیده انجام می‌شود. این روش یکی از محدود روش‌های استحصال طلا و بر اساس تکنولوژی روز است.

هم‌اکنون پروانه بهره‌برداری معدن طلای هیرد با ذخیره قطعی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کانسنگ طلا با عیار متوسطppm  ۰/ ۹۲ اخذ شده است و این معدن در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بیرجند و ۸ کیلومتری روستای بصیران قرار دارد که با ورود تولیدات این معدن شاهد افزایش تولید شمش طلا به کشور خواهیم بود.