ورق‌های PVC نیز نوعی پلاستیک از محصولات صنعت پتروشیمی ‌است که یکی از کاربردهای آن در قسمت‌های مختلف ساختمان‌سازی است. ورق‌های PVC قابلیت روکش‌دار شدن و پرینت رنگی توسط رنگ مخصوص را دارند، از این‌رو مانند چوب به‌نظر می‌رسند. از آنجا که استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی، گرما و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد، این محصولات به دلیل تنوع زیاد طرح و بافت می‌توانند جایگزینی محبوب باشند. گروه صنعتی چوبکاران عصر نوین با نام تجاری «AGE GROUP» یکی از تولیدکنندگان فعال در حوزه تولید انواع پروفیل MDF، ورق MDF با روکش های‌گلاس، دیوارپوش PVC، کف‌پوش، پارکت، صفحه کابینت و تایل سقفی برای استفاده در دکوراسیون داخلی است. این شرکت از سال ۱۳۸۰ فعالیت رسمی‌ خود را در دو کارخانه جاجرود و شهرک صنعتی صفادشت کرج به متراژ ۱۰ هزار مترمربع با هدف تامین نیاز داخلی کشور آغاز کرد. همچنین در سال ۱۳۹۴ با هدف توسعه و گسترش صادرات خود اقدام به تاسیس شرکت انزلی و کارخانه‌ای به وسعت ۱۸ هزار مترمربع در منطقه آزاد انزلی کرد. مجموع ظرفیت تولید سه کارخانه گروه صنعتی چوبکاران عصر نوین، ماهانه ۲۵۰ هزار مترمربع دیوارپوش و ۱۰ هزار مترمکعب مصنوعات MDF است که هم‌اکنون نزدیک به ۷۵ درصد این ظرفیت را تولید می‌کند.

 صادرات ۳ میلیون دلاری چوبکاران عصر نوین در سال ۹۸

رئیس هیات مدیره شرکت چوبکاران عصر نوین منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ تاکنون موفق به صادرات به ۱۶ کشور شده‌اند، می‌گوید: کشورهای حوزه دریای خزر، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، رومانی، امارات و... از جمله کشورهای مقصد صادرات‌ این شرکت به‌شمار می‌روند. وی در عین‌حال تاکید کرد در تمام کشورهای مقصد صادراتی خود، نماینده فعال دارند و در سطح کشور نیز تقریبا در تمام استان‌ها عاملیت فروش و نمایندگی دایر کرده‌اند. فرزاد فکری با بیان اینکه مجموع صادرات شرکت در سال ۱۳۹۸ به ارزش حدود ۳ میلیون دلار بوده است، یادآور می‌شود: سه سال متوالی از سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به‌عنوان صادرکننده نمونه برگزیده شده‌ایم.

 تاثیر کرونا بر شدت مشکلات بازار داخلی و صادراتی

این تولیدکننده همچنین به مشکلات حوزه صادرات گریز می‌زند و توضیح می‌دهد: تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های ایجاد شده در انتقال وجه، ارسال و دریافت کالا، مشکلات زیادی را برای صادرات به‌وجود آورده بود که البته شیوع بیماری کرونا و به دنبال آن بسته شدن مرزها، کاهش قدرت خرید مردم، بروز رکود و... موجب شدت یافتن مشکلات و معضلات در داخل و خارج شده است. رئیس هیات مدیره شرکت چوبکاران عصر نوین منطقه آزاد انزلی در ارزیابی وضعیت بازار این صنف در پساکرونا می‌گوید: باتوجه ‌به تغییر رفتار مشتری‌ها در همه حوزه‌ها در پساکرونا، این بخش نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتما تغییراتی در راستای شیوه مارکتینگ، فروش و نمایشگاه به‌وجود خواهد آمد و به سمت آنلاین بودن حرکت خواهد کرد. وی البته بر این باور است که کرونا تاثیر منفی خود را بر رونق بازار این صنعت نیز گذاشته است؛ به‌گونه‌ای که موجب رکود و بی‌تمایلی به خرید به‌ دلایل مختلفی همچون کاهش سطح درآمد مردم، افزایش قیمت‌ها و... خواهد شد.

 حفظ بازارهای موجود و حضور در کشورهای جدید؛ برنامه توسعه‌ای چوبکاران

با این‌حال فکری با توجه ‌به گذر از فاز یک مرحله مارکتینگ و فروش مبنی بر حضور و ماندگاری در بازار خارجی، برنامه مجموعه چوبکاران عصر نوین را توسعه بازار در کشورهای هدف و همچنین حضور در کشورهای جدید اعلام می‌کند. وی همچنین حفظ بازار موجود و توسعه محصولات جدید را نیز از برنامه‌های این شرکت برای بازارهای داخلی کشور بیان می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون در این مجموعه ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند و با توجه ‌به برنامه‌ریزی‌ها در راستای پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای کارخانه، محصولات و بازارهای هدف مجموعه، رویکرد افزایش پرسنل را در پیش گرفته‌ایم.

 رقابت محصولات تولیدی ایران با محصولات ترک

اما اینکه پروفیل‌های ایرانی در رقابت با محصولات ترکیه به‌عنوان مطرح‌ترین کشور تولیدکننده این محصول در منطقه چه جایگاهی دارد، نکته دیگری است که فکری به آن پرداخته و توضیح می‌دهد: محصولات تولیدی ایران از نظر کیفیت از محصولات ترکیه‌ای عقب‌تر نیستند، اما موضوع برندینگ ترکیه عامل برتری آن در بازارهای جهانی است.

فکری با بیان اینکه قیمت تولیدات پروفیل ترکیه بسیار بالاتر از محصولات ایرانی است، اظهار می‌کند: با توجه‌ به اینکه سطوح کیفی متفاوتی از پروفیل در ایران تولید می‌شود، محصولات ایرانی هم‌سطح تولیدات ترکیه یا حتی باکیفیت‌‌تر از آن، قیمت کمتری دارند. وی همچنین در توضیح منبع تامین مواد اولیه مورد نیاز می‌افزاید: بخشی از مواد اولیه خود را از کشورهای چین، کره، تایلند و ترکیه وارد می‌کنیم؛ البته سیاست مجموعه ما این است که تا جای ممکن مواد موردنیاز خود را از تولیدکنندگان با کیفیت داخلی تهیه  کنیم، اما شرکت‌های تولیدی در برخی محصولات با مشکلاتی همچون ظرفیت تولید، داشتن کیفیت یا تکنولوژی مناسب روبه‌رو هستند. به باور رئیس هیات مدیره شرکت چوبکاران عصر نوین منطقه آزاد انزلی، در برخی موارد مانند پودر PVC، کیفیت محصولات پتروشیمی ‌ایران در سطح استانداردهای روز دنیاست و در برخی موارد نیز کیفیت به نسبت کمتری دارند. فکری با اظهار اینکه برای جبران این نقیصه، باید موارد مورد نیاز وارد کشور شود، ادامه می‌دهد: تقریبا ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز ما از تولیدکنندگان داخلی و ۵۰ درصد دیگر از راه واردات تامین می‌شود.