وضعیت شکننده تولید تجهیزات صنعتی و کشاورزی

برخی از اتحادیه‌ها مثل اتحادیه‌های مربوط به پوشاک، املاک، طلا و جواهر، مرغ و گوشت و... به دلیل اینکه با مواد مصرفی مردم در ارتباط هستند مورد توجه رسانه‌ها و مسوولان قرار می‌گیرند. با وجود اینکه برای تحقق شعار سال وابسته به اتحادیه‌هایی مانند اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی هستیم، اما توجهی زیبنده به این بخش نمی‌شود. با این وجود، این صنف کار خود را با سرعت و دقت تمام انجام می‌دهد.

اعضای این صنف شامل واردکنندگان، توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان، حدود ۸۰ سال است که در خیابان سعدی تهران مشغول به فعالیت هستند؛ و در اقصی نقاط کشور با شرایط اقلیمی متفاوت، هرکسی که کاری تولیدی در حوزه کشاورزی، صنعتی، کارگاه‌های ماشین‌سازی و... دارد، با این صنف در ارتباط است.

علی توسطی، رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی بابیان اینکه این اتحادیه در سال ۱۳۵۲ تاسیس ‌شده و دارای ۸۵۰ عضو فعال است، گفت: از ابتدای سال‌جاری ۱۵۰ عضو درخواست پیوست به این اتحادیه را دادند که رزومه آن در حال پیگیری، مطالعه و ساماندهی است.

به گفته این مقام مسوول، در گذشته ۸۰ درصد ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی وابسته به واردات بود و تنها ۲۰ درصد آن در داخل تولید می‌شد، اما در ۳ سال اخیر تولیدکنندگان با تکیه‌ بر مهندسی معکوس توانسته‌اند میزان تولیدات داخلی را به ۴۰ درصد افزایش دهند.

توسطی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از تجهیزات و ماشین‌آلات تولید داخل به کشورهای توسعه ‌یافته‌ای مثل آلمان صادر می‌شود، افزود: صادرات اصول و مفاهیمی دارد که نیازمند توجه و دقت است ؛یکی از این مباحث استمرار در امر صادرات است، زیرا صادراتی که پایداری نداشته باشد نمی‌تواند سودآوری ایجاد کند. بنابراین باید به جد به دنبال صادرات پردوام باشیم.

رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی با بیان اینکه قبل از انقلاب، ایران در تولید پمپ‌های صنعتی بسیار فعال و شاخص بود، تاکید کرد: کشور ما از لحاظ وسعت و جمعیت در رتبه ۱۷ و ۱۸ جهان قرار دارد و با توجه به اقلیم متفاوت می‌تواند در بخش تولید تجهیزات بسیار سرآمد باشد.

به گفته توسطی در حال حاضر کشور ایران به‌واسطه نزدیکی به کشورهای مجاور با جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری می‌تواند در این بخش با توجه به تلاش تولید کننندگان و مهندسی معکوس می‌تواند سرآمد تولید تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی باشد؛ البته در بخش‌هایی موفق عمل کرده‌ایم.

توسطی افزود: کشور در حال تغییر از صنعت مکانیکال به الکترونیکال است و این سرعت در برخی از مصالح بسیار واضح و روشن است؛ به‌طور مثال ایران توانسته محصولات خوبی در بخش الکترو پمپ تولید و عرضه کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران با اشاره به مشکلات ناشى از شیوع ویروس کرونا و تاثیر مخرب آن بر فضاى کسب‌وکار تاکید کرد: در این شرایط بحرانی و حساس فراتر از اعطای تسهیلات به اصناف، بهترین ابزار حمایتى معافیت‌های مالیاتى است. وی با بیان اینکه شیوع کرونا باعث کاهش هزینه کرد شهروندان شده است، تاکید کرد: وضعیت کنونی تاثیر منفی بر کسب‌وکارها گذاشته است و دولت باید حامی صنعتگران در دوران سخت باشد. در حال حاضر اصناف براى بقا و استمرار فعالیت‌های خود از پس‎اندازها بهره می‌برند، اما عمده مشکلات صنوف تولیدى و توزیعى پس از به پایان رسیدن پس‌اندازها آغاز خواهد شد.

توسطی با اشاره به آمارهای منتشرشده در خصوص محیط کسب‌وکار ایران تشریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس محترم شوراى اسلامى در گزارشى ایران را ازنظر محیط کسب‌وکار در دنیا ٩٩ از ١۴٠ و در منطقه ١٧ از ۲۰ آورده است. ضمن اینکه وزیر کشور هم اعلام کرده که آمار تلفات روزانه بیماری کرونا افزایش یافته  است و این بدان معناست که تاثیر منفى کرونا بر فعالیت‌های صنفى کماکان ادامه خواهد داشت.

توسطی بابیان اینکه در حال حاضر سه شوک اصلی به دولت واردشده، گفت: شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های جهانی و کاهش قیمت نفت، همزمان فشار سنگینی را بر بدنه دولت و جامعه وارد کرده است؛ اگر مسوولان در مدیریت‌ها و سیاست‌های حمایتی خود متناسب و هدفمند عمل کنند و راهکارهای لحظه‌ای برنگزینند، می‌توان در مدت‌زمانی مشخص مشکلات فضاى کسب‌وکار را مدیریت کرد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از تدابیر دولت، فروش املاک و اموالی است که در اختیار داشته تا بتواند بخشی از نقدینگی‌ موردنیاز خود را جبران کند، اما این کار ابهام دارد؛ چراکه هیچ‌گونه سهام مدیریتی را واگذار نکرده و نمی‌کند، اما اگر سهام مدیریتی را واگذار کند می‌تواند راهکارى مناسب جهت اصلاح فرآیند خصوصی‌سازی باشد.

توسطی افزود: اگر دولت، کار و فعالیت تجاری را به بخش خصوصی واگذار کند، نتیجه آن را در مدت کوتاهی مشاهده خواهد کرد؛ هنگامی‌که شوک بر بدنه اقتصاد و سیاست دولت‌ها وارد می‌شود، این بخش خصوصی است که می‌تواند با توانمندی‌ها، تجربیات، سرمایه‌های شخصی و … به کمک دولت بیاید به شرطی که دولت دست بخش خصوصی را باز بگذارد. تعداد کثیرى از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تمایل دارند تا در کشور خود سرمایه‌گذاری کنند، اما به دلیل عدم برخوردارى از سیاست‌های حمایتى، توفیقات زیادى نداشته‌اند. بوروکراسی‌های اداری به‌قدری پیچیده و دست و پاگیر است که سرمایه‌گذار، تولیدکننده و … در میانه راه خسته شده و کار را نیمه‌کاره رها می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران تصریح کرد: درواقع بهره‌مندی از منابع خدادادی طبیعى، شرایط اقلیمى و موقعیت ممتاز  ژئو پلیتیک ایران، تجربیات فعالان اقتصادى بخش خصوصى و تولیدکنندگان برتر در ایران فرصت‌هایی طلایى براى سیاستگذاران است و دولت نباید این فرصت‌ها را به‌راحتی از دست بدهد. ایران با سرمایه انسانی کارآمد، تعدد صاحبان دانش و تخصص، وفور صاحبان سرمایه دلسوزو کثرت تحصیل‌کردگان متخصص مواجه است که تمامی کشورهای توسعه‌یافته به دنبال این سرمایه‌های بی‌بدیل هستند.

توسطی تاکید کرد: ارائه آمار بیکاری به‌صورت ادواری در تمامی کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته امری بدیهی است، عدم اعلام آمار بیکاری در کشور اجازه نمی‌دهد وضعیت بنگاه‌های آسیب‌دیده مشخص و مشکلات بررسی و مشمول راه‌حل‌های اساسی شود. همچنین آمارها به‌درستی نشان نمی‌دهد که چه درصدی از بنگاه‌ها در لبه تیغ عدم فعالیت هستند. همه ما می‌دانیم در صورت توقف فعالیت تولیدى و تعطیلى کارگاه‌ها و صنایع، راه‌اندازی مجدد آن امرى بسیار سخت و پرهزینه است، بنابراین پیشگیرى همواره ارزان‌تر از درمان است.

رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی درنهایت گفت: این صنف به‌نوعی زیربنای صنوف دیگر است و ازاین‌رو نیاز به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات وجود دارد که باید مسوولان نگاهی متفاوت نسبت به واردات اقلام دیگر داشته باشند.