تولید دستگاه‌های تهویه در آینده نزدیک

در واقع به هم‌تافتگی این الیاف سبب ایجاد حفره‌های بسیار زیادی در پشم شیشه می‌شود که این حفره‌ها با حفظ هوا در خود ماهیت عایقی را در پشم شیشه به وجود می‌آورند. ضخامت این الیاف بر حسب میکرون (۰۰۱/ ۰ میلیمتر) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه الیاف پشم ‌شیشه دارای طول بیشتر و ضخامت کمتری باشند، عایق پشم شیشه نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر خواهد بود. با توجه به اینکه همواره پشم شیشه به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی بین دو فضای مختلف قرار می‌گیرد به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت موجود در فضا و محفوظ نگاه داشتن حفره‌های حاوی هوا بین الیاف پشم شیشه از لفاف‌های مختلفی استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر انتخاب لفاف از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به خود پشم شیشه برخوردار است و مادامی که عایق پشم شیشه رطوبت فضا را جذب نکرده باشد به بهترین شکل وظیفه عایقی خود را در سیستم ایفا می‌کند.

هنگام تولید لفاف‌های صنعتی ‌(Vapor Retarder) کاغذ کرافت، فویل آلومینیوم و نخ شیشه لمینت توسط فیلم گرم پلی‌اتیلن LDPE  به یکدیگر لمینت (Extrusion laminating) می‌شوند. استفاده از فیلم پلی‌اتیلن در لفاف‌ها باعث چسبندگی کامل فویل آلومینیوم به کاغذ کرافت و جلوگیری از ریزش فویل آلومینیوم در بلندمدت و نفوذ رطوبت و بخار آب موجود در فضا به داخل حفره‌های بین الیاف پشم شیشه می‌‌شود.

شرکت پشم شیشه پارس در سال 1380 به بهره‌برداری رسید و علاوه بر توسعه و گسترش کمی و کیفی بازار انواع عایق، تلاش خود را برای بهبود کیفیت انواع لفاف پشم‌ شیشه به‌کار گرفت تا بتواند این نوع لفاف (روکش) را مطابق استانداردهای جهانی در ایران تولید کند. از این رو مبادرت به واردات ماشین‌آلات مدرن با بالاترین فناوری روز دنیا کرد و سرانجام موفق به تولید انواع لفاف Vapor Retarder با نخ شیشه (Glass Yarn) شد.

این شرکت نخستین تولیدکننده این نوع لفاف در ایران است و می‌تواند علاوه بر رفع نیازهای داخلی بازارهای منطقه را نیز که به شدت نیازمند این نوع محصول هستند تحت پوشش قرار دهد.

 از واردات روکش پشم شیشه بی‌نیاز شدیم

رحیم ملکی مدیر عامل شرکت پشم شیشه پارس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: هدف ما از آغاز، تولید روکش ‌با کیفیت بسیار بالا برای مصرف در پشم شیشه بود زیرا در تمامی دنیا پشم شیشه بدون روکش تولید می‌شود و با آگاهی از اهمیت روکش‌های این محصول دست به تولید این کالا زدیم. ملکی با اشاره به میزان ظرفیت تولید کارخانه عنوان کرد: میزان ظرفیت تولید کارخانه قریب به ۱۰ هزار تن در سال است. انواع این روکش‌ها تا پیش از این جزو کالاهای وارداتی از کشور آلمان و چین محسوب می‌شد، اما با در نظر گرفتن واحدهای تولیدی فعال در کشور توان تولید برای پاسخگویی به ظرفیت داخل کشور موجود است. مدیرعامل پشم شیشه پارس در ادامه گفت: شرکت پشم شیشه پارس تنها و نخستین تولیدکننده روکش پشم شیشه با الیاف نخ شیشه در ایران است. فناوری و ماشین‌‌آلات شرکت پشم‌شیشه پارس از کره‌جنوبی وارد شده و با بهترین کیفیت در حال تولید هستیم.  

ملکی در ادامه خاطرنشان کرد: تولید روکش‌های پشم شیشه تلفیقی از بافندگی و لمینت است که به‌وسیله ماشین‌های مخصوص تولید کره‌جنوبی در کارخانه انجام می‌شود. در این روش ابتدا نخ شیشه روی آلومینیوم لمینت شده و سپس محصول به‌دست آمده روی کاغذ لمینت می‌شود. 

وی درباره لمینت در صنعت توضیحات بیشتری داد و گفت: لمیناسیون در صنعت به معنای ساختن یک متریال به‌وسیله لایه‌های مختلف با چسباندن دو لایه همجنس یا غیرهمجنس به یکدیگر است. در صنعت مورد بحث و تولید روکش مذکور یک لایه آلومینیوم، یک لایه کاغذ کرافت و یک لایه نخ شیشه با هم لمینت می‌شوند. 

 صادرات غیرمستقیم

 مدیرعامل شرکت پشم شیشه پارس بیان کرد: درحال حاضر صادرات این محصول به صورت مستقیم نیست، اما در جریان هستیم که این امر به صورت غیرمستقیم و از طریق مواد اولیه واسط به همراه پشم شیشه صادر می‌شود. از سوی دیگر میزان بالای تقاضا در داخل کشور و میزان تولید آن فرصت و مجال صادرات را کمتر فراهم می‌کند. ملکی درباره واردات روکش پشم شیشه نیز افزود: تا پیش از این کالای مذکور در فهرست اقلام وارداتی کشور جای داشت، اما با آغاز به کار شرکت پشم شیشه پارس موضوع واردات این محصول نیز به ندرت اتفاق می‌افتد و واحدهای تولیدی داخل به راحتی می‌توانند پاسخگوی نیاز امروز بازار باشند. وی همچنین درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز بیان کرد: اغلب مواد مورد نیاز جهت تولید روکش پشم شیشه در داخل قابل تامین است و تنها برخی از این مواد مانند فویل آلومینیوم بسیار نازک به صورت محدود وارد می‌شود که امیدواریم با تلاش دست‌اندرکاران عرصه صنعت و معدن این مواد اولیه نیز در داخل تولید و تامین شود.

 تولید مفتول گالوانیزه و توری فلزی پارس کاوه

ملکی در ادامه در مورد فعالیت شرکت افزود: توری گالوانیزه پارس کاوه یکی دیگر از محصولات شرکت پشم شیشه پارس است. با توجه به  شناخت از نحوه مصرف توری و با استفاد از بهترین مواد اولیه و کنترل الکترونیکی بافت به‌وسیله P.L.C از بروز هرگونه پارگی و ضایعات در حین تولید جلوگیری و محصولی سالم و باکیفیت بسیار بالا را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنیم.

وی در ادامه درباره تولید مفتول گالوانیزه در این مجموعه عنوان کرد: مفتول گالوانیزه محصول دیگری از سبد کالایی شرکت پشم شیشه پارس است که با رعایت بالاترین استانداردها تولید می‌شود. به وسیله یک دستگاه کشش، مفتول‌های 5/ 6 میلیمتری را در فرآیند کشش از میان چند قالب عبور داده و قطر آن را به کمتر از یک میلیمتر رسانده و سپس با عبور از حوضچه‌های زینک آنها را گالوانیزه می‌کنیم. این نوع مفتول گالوانیزه برای بافت انواع توری و فنس فلزی به کار برده می‌شود. 

 وضعیت بازار و نوسان نرخ ارز

مدیرعامل شرکت پشم‌شیشه پارس درباره وضعیت بازار یادآور شد: یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزهای بازار، عدم ثبات نرخ ارز است، زیرا با توجه به شرایط بازار، هر کالایی که تولید می‌شود؛ با کسر منابع درآمدی آن، مشاهده می‌شود که دیگر تولیدکننده‌ای قادر به تامین مواد اولیه مورد نیازخود نیست، از این ‌رو بالا رفتن قیمت ارز، سبب افزایش قیمت مواد اولیه شده و استمرار و مداومت این افزایش‌های ناگهانی و سریع در بازار ارز سبب نگرانی دست‌اندرکاران عرصه تولید می‌شود. 

ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت محصولات شما به نسبت افزایش قیمت مواد اولیه مشمول افزایش قیمت شده است یا خیر، بیان کرد: زمانی که مواد اولیه خریداری می‌شود تا زمان تولید نهایی محصول و فروش در بازار، فرآیندی بین دو تا سه ماه را طی می‌کند که این امر سبب رسیدن آسیب‌های جدی به تولیدکننده می‌شود، زیرا تولیدکننده به تقاضای مصرف‌کننده متعهد شده و براساس تعهد خود دست به تولید محصول مورد سفارش زده و همین روند باعث تضعیف توان خرید تولیدکننده می‌شود؛ البته این تنها مشکل ما نیست و همه به نوعی به این موضوع مبتلا هستند. این روزها تولید، همچون راه‌ رفتن روی یک تردمیل است، با صرف انرژی بسیار شروع به حرکت می‌کنید، اما به محض خاموش شدن دستگاه می‌بینید که در نقطه اول خود قرار دارید، همین امر خود به تنهایی عامل نگرانی‌های بسیار جدی برای تولیدکنندگان است.

مدیرعامل پشم‌ شیشه پارس با اشاره به این موضوع که صنعت در ایران مانند یک جزیره است، گفت: صنعت نیازمند یک نقشه برای مسیر پیش روی خود است، صنعت و تولید ما برخاسته از نوعی بازار سنتی است. در بحث شرکت‌ها مزیت‌ها هنوز و همچنان مورد بررسی قرار نگرفته است، به عنوان نمونه، در صنعت پتروشیمی مزیت داریم اما در ارتباط با صنعت سلولزی بسیار فقیر هستیم. این در حالی است که باید آزمایش  و تحقیق گسترده‌ای در زمینه صنعت انجام گیرد، فرآیند تکامل دانش باید در نظر گرفته و صنایع به تجهیزات و فناوری روز دنیا مجهز شوند.

 تهویه مطبوع گرین

ملکی درخصوص برنامه شرکت در سال جدید تاکید کرد: برنامه‌ای را در سال جدید برای تولید تهویه مطبوع با برند گرین آغاز کرده‌ایم. گرچه واردات و فروش تهویه مطبوع (چیلر، فن‌کویل، کولرگازی و VRF) با نام تجاری گرین به مدت پنج سال است که در حال انجام فعالیت است؛ در همین مدت زمان، موفق به راه‌اندازی بیش از 60 نمایندگی و قریب به 100 عاملیت فروش و 60 نمایندگی خدمات پس از فروش  فعال در ایران شده‌ایم، اما به منظور ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با اتخاذ راهکارهای لازم درصدد راه‌اندازی تولید ملی محصولات خود هستیم. مدیر عامل شرکت پشم شیشه پارس با اشاره به اینکه با رویکرد بلندمدت با اختصاص زمینی در شهرک صنعتی اشتهارد و شروع ساخت آن فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم، افزود: قصد ما از راه‌اندازی کارخانه تولید محصولات تهویه مطبوع و پکیج است و پیش‌بینی می‌کنیم با آغاز شروع فعالیت کارخانه نیز بیش از 250 نفر مشغول به فعالیت در این مجموعه تولیدی شوند. هدف کارآفرینی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مهم‌ترین عاملی  بوده که فراتر از انگیزه‌های اقتصادی‌ مدنظر قرار گرفته است. مدیر عامل شرکت پشم شیشه پارس در ادامه تاکید کرد: هدف غایی و نهایی شرکت پشم شیشه پارس در قالب یک شرکت مادر، رقابت و حضور در بازار تهویه مطبوع با استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها و رعایت بالاترین استانداردها است.