هدف واله برای افزایش تولید سنگ‌آهن

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از وب‌سایت ماینینگ، این خبر را ادواردو بارتولومیو، مدیرعامل شرکت واله در حاشیه نشست استخراج مواد اولیه فایننشال‌تایمز اعلام کرد. واله هم‌اکنون به‌طور روزانه یک‌میلیون تن سنگ‌آهن را تولید می‌کند. 

در سال 2018، پیش از ریزش سد آبگیر برومادینیو، واله سالانه 385میلیون تن سنگ‌آهن تولید می‌کرد. برای سال 2020، واله هدف تولید خود را بین 310 تا 330 میلیون تن از سنگ‌آهن قرار داده است. این شرکت می‌گوید به‌زودی گزارش تولید فصل سوم سال‌جاری خود را منتشر خواهد کرد.  بر اساس اعلام مدیرعامل واله، تا سال 2023، تنها 20 درصد از ظرفیت این شرکت توسط آبگیر‌های معدنی در جهت خلاف جریان آب محدود خواهند شد، آبگیرهایی شبیه به برومادینیو و ماریانا که تخریب شدند و جان صدها نفر از ساکنان محلی را گرفتند. 

مردم محلی یکی از قومیت‌های برزیلی از دیوان عالی دادگستری برزیل درخواست کرده‌اند تا فعالیت یکی از معدن‌های اصلی واله را تحت نام «اس‌11دی» متوقف کند. از این معدن سالانه تا 100 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج و تولید می‌شود. آنها می‌گویند که در جریان صدور مجوز برای فعالیت این معدن که از سال 2016 آغاز شد، نادیده گرفته‌ شده‌اند. حدود هزار و 500 نفر از این قوم در فاصله 12کیلومتری از معدن واله زندگی می‌کنند. 

از سوی دیگر واله تاکید دارد که نیازی به انجام فازهای مطالعاتی پیش از آغاز فعالیت این معدن نبوده است، چراکه ساکنان این قوم در فاصله‌ای بیش از 12 کیلومتری از محل فعالیت واله در این معدن زندگی می‌کنند. پیش‌تر بازپرس‌های فدرال برزیل اعلام کرده بودند که واله نتوانسته به تعهدات خود برای بهبود ایمنی سدها که سال گذشته و پس از فاجعه سد برومادینیو وعده آنها را داد، عمل کند.

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل ماه گذشته، لایحه‌ای را به تصویب رساند که مقررات کنترل سدهای آبگیر معدنی را تغییر می‌دهد و رقم ۱۷۶ میلیون دلار را برای جریمه شرکت‌هایی که نتوانند در این زمینه در راستای استانداردهای ایمنی حرکت کنند، در نظر می‌گیرد. این لایحه که از سوی کنگره برزیل نیز به تصویب رسیده است، همچنین ساخت آبگیرهایی را با شیوه قرارگیری برخلاف جریان آب رودخانه که در برومادینیو نیز از آن استفاده‌شده بود، ممنوع می‌کند. دولت برزیل تاریخ پنج فوریه ۲۰۲۲ را ضرب‌الاجل خود برای شرکت‌ها قرار داده است تا چالش سدهایی را که به این شیوه ساخته ‌شده‌اند، رفع کنند.