وی افزود: در اوایل دهه ۱۳۸۰ فولاد مبارکه تصمیم گرفت به‌صورت ساختارمند و با ایجاد سیستم‌ها و فرآیندهای لازم این نوع فعالیت‌های خود را در جهت بومی‌سازی ادامه دهد و کمبودهای ناشی از تحریم را جبران کند تا در نهایت خللی در خطوط تولید ایجاد نشود. به گفته یزدخواستی، از سال ۱۳۸۱ تاکنون فولاد مبارکه حدود ۱۰۰ هزار قلم کالاهای موردنیاز خود را بومی‌سازی کرده و این اقدام رقمی بالغ‌بر ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، با توجه به نرخ تسعیر ارز در سال‌های مختلف، کاهش هزینه ارزی به همراه داشته است. همچنین بومی‌سازی سبب کاهش هزینه‌ها در حوزه تامین و کاهش ریسک‌های ناشی از تامین شده است.

وی تصریح کرد:  در دهه گذشته شاهد تشدید تحریم‌ها بودیم، اما بومی‌سازی این اقلام باعث شد بسیاری از مشکلات ناشی از فروخته نشدن برخی اقلام از سوی شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها به ایران از بین برود؛ زیرا زمانی که کالایی را از خارج کشور تامین می‌کنیم، به‌طور طبیعی ریسک ناشی از نقل‌وانتقال ارز، حمل‌ونقل کالا و... وجود دارد، اما با بومی‌سازی بسیاری از این اقلام، ریسک‌های مرتبط با حوزه حمل‌ونقل، تامین مالی، نقل و انتقالات ارزی و همچنین ریسک‌های تجاری کاهش یافت. در نتیجه فولاد مبارکه توانست عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشد و سیستم تامین پایدارتری برای شرکت فولاد مبارکه ایجاد کند.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه دهمین تولیدکننده فولاد جهان است و شرکت‌هایی که رتبه‌های بالاتر از ما را به خود اختصاص داده‌اند متعلق به کشورهای آلمان، ژاپن، آمریکا، فرانسه و ... هستند؛ این موضوع نشان از تلاش فولاد مبارکه از دهه 60 تا به امروز دارد که اکنون به ثمر رسیده است. وی افزود: فرآیند بومی‌سازی دارای ساختاری سیستمی با گردش کارهای مختلف است که تمامی آنها با استانداردهای جهانی صنعتی فولاد تطابق دارد. اکنون به لحاظ تعداد،  90 درصد از مواد، قطعات و تجهیزاتی که در فولاد مبارکه استفاده می‌شود خرید داخل است و تنها 10 درصد آنها از خارج تهیه می‌شود. به لحاظ ریالی نیز 60 درصد از کل هزینه تامین از منابع داخل کشور و 40 درصد از منابع ارزی خارج از کشور است.

یزدخواستی تاکید کرد: شعار ما تامین پایدار و اقتصادی اقلام موردنیاز کارخانه است. برای تحقق این شعار، هزینه ارزی را کاهش می‌دهیم و به هزینه ریالی اضافه می‌کنیم. پایداری نیز به این معناست که با کمبود قطعه مواجه نشویم تا خللی به خطوط تولید وارد نشود. به گفته وی، استانداردهایی که در بومی‌سازی فولاد مبارکه وجود دارد با استانداردهای جهانی مطابق است و چشم‌انداز خوبی پیش روی فولاد مبارکه قرار دارد.