به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، آزمایشگاه انجمن شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در ۲۰ سال اخیر برای بررسی کیفیت محصولات بهداشتی به تولیدکنندگان کمک رسانده است. این آزمایشگاه علاوه بر بررسی کیفی مواداولیه مورداستفاده در این صنایع، گزارش آزمایش‌های کیفی محصولات تولیدی را به سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد هم تحویل می‌دهد.

عارفه کمپانی سعید، مدیر آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در خصوص فعالیت آزمایشگاه گفت: این آزمایشگاه که دارای بخش‌های شیمیایی و میکروبی است، به‌صورت یک مرجع مستقل، به صنعت، سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو خدمات می‌دهد. از زمانی که بحث برون‌سپاری وظایف دولت مطرح شد، این آزمایشگاه هم به‌عنوان بخش مستقل به نهادهای دولتی کمک کرد. ما به‌عنوان بازوهای نظارتی سازمان‌های نظارتی به‌حساب می‌آییم و در کنار آنها به تولیدکننده‌های مختلف خدمات آزمایشگاهی می‌دهیم و به شرکت‌هایی که آزمایشگاه ندارند یا آزمایشگاه‌ها کاملا مجهز نیست، کمک می‌کنیم. درواقع 70 درصد از فعالیت ما مربوط به صنعت است، هم در حوزه مواد اولیه و هم در حوزه محصولات.

مدیر آزمایشگاه انجمن شوینده در مورد استاندارد حاکم بر تولید شوینده گفت: در دنیا استانداردهای مختلفی وجود دارد که حوزه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد، شامل تولید و فرایند تولید، مواد اولیه و محصول؛ اما اغلب استانداردهای موردقبول در دنیا در مورد مواداولیه هستند. مثلا استانداردهای آمریکا که بسیاری از کشورها از آن تبعیت می‌کنند، یا استانداردهای اتحادیه اروپا که سختگیرانه‌تر است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا برخی دیگر از کشورهای خارج از آن، از آن تبعیت می‌کنند. گروهی دیگر از قوانین که می‌توان گفت سختگیرانه‌ترین آن هستند، قوانین ژاپن است و برخی از کشورهای آسیایی از قوانین این کشور تبعیت می‌کنند. قوانین دیگری هم هست ولی به‌اندازه این قوانین معروف و همه‌گیر نیستند. کشور ایران در مورد قوانین و استانداردهای مواداولیه از اتحادیه اروپا تبعیت می‌کند. در مورد محصول، اتحادیه اروپا کیفیت را به عهده مشتری می‌گذارد. درواقع محصول را ازنظر مواد اولیه و سلامت بررسی می‌کند، اما ازنظر کارآیی استانداردی ندارد؛ اما در ایران علاوه بر استاندارد مواداولیه و سلامت محصول، استاندارد کارآیی و شیمیایی محصول نیز وجود دارد. عارفه‌کمپانی در ادامه اضافه کرد: این استانداردها در مورد ارزیابی محصول می‌تواند گاهی بازدارنده باشد، اما در شرایط ایران که توزیع منابع یکسان نیست و سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی کمتر وجود دارد، وجود این قوانین درنهایت به‌نفع مصرف‌کننده است. در ایران نیاز به یک دوره گذار وجود دارد که مصرف‌کنندگان به آگاهی لازم در مورد کارآیی و کیفیت محصولات و سلامت مواد اولیه مورداستفاده و موارد مرتبط با سلامتی که روی برچسب محصولات باید نوشته شود، برسند. به اعتقاد مدیر آزمایشگاه انجمن، قوانین مرتبط با محصولات شوینده، در حد متعارف است و شکایت چندانی در مورد این قوانین از طرف تولیدکنندگان مشاهده نمی‌شود چون نظارت کافی وجود دارد.

عارفه‌کمپانی در مورد سازوکار بررسی کیفیت محصولات بهداشتی گفت: سازمان غذا و دارو از محصولات بازار نمونه‌برداری می‌کند و برای آزمایشگاه‌ها ازجمله آزمایشگاه انجمن می‌فرستد. آزمایش‌ها مورد توجه سازمان غذا و دارو سلامت‌محور هستند، مانند اندازه‌گیری میزان سرب و آرسنیک محصولات آرایشی. در مورد سازمان استاندارد، سازوکار متفاوت است، در حال حاضر یکسری شرکت‌های بازرسی از طرف سازمان استاندارد تعیین ‌شده‌اند که از محصولات بازار نمونه‌برداری می‌کنند و برای آزمایشگاه‌ها می‌فرستند. برای سازمان استاندارد موارد کیفی محصول مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد که دقیقا مانند استاندارد موجود بررسی می‌شود. با وجود اینکه در سال‌های اخیر از میزان موازی‌کاری این سازمان‌ها کم شده است، اما هنوز مواردی وجود دارد.

مدیر آزمایشگاه انجمن شوینده در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین نگرانی در صنعت آرایشی و بهداشتی چیست، گفت: مواداولیه اصلی‌ترین نگرانی این صنعت است، مواد اولیه خوب می‌تواند میزان زیادی از نگرانی در مورد محصولات داخلی را کم کند و اگر مواد اولیه خوب وارد نشود یا وارداتش مشکل و زمان‌بر باشد، روی کیفیت محصولات داخلی تاثیر منفی خواهد داشت.

همچنین در مورد کیفیت محصولات داخلی گفت: بر اساس آزمایش‌هایی که روی محصولات داخلی انجام می‌دهیم، می‌توانم بگویم که کیفیت محصولات داخلی قابل‌قبول و در برخی موارد قابل‌رقابت با محصولات خارجی است. دلیل این امر یکی بالا رفتن ارز و گران‌شدن محصولات خارجی است که باعث شده واردات آنها محدود و گران نوبتام و بنابراین تولیدکننده داخلی فرصت و امکان تولید و فروش محصولات بهتر را پیدا کند و دیگری وجود فیلترهای نظارتی لازم برای تضمین کیفیت محصولات است. گران‌بودن و سختی واردات محصولات خارجی باعث شده مصرف‌کنندگان در مورد خرید محصولات وارداتی محتاطانه‌تر عمل کنند، اما باید بپذیریم که گرچه محصولات داخلی پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند، اما هنوز عادت به مصرف محصولات داخلی بین ایرانی‌ها کاملا جانیفتاده است و به‌ویژه در مورد محصولات خارجی خاص مانند محصولات طبیعی که همتایی برای آنها در داخل وجود ندارد، مصرف‌کننده مجبور شده است که توقعش را در سطح محصولات داخلی پایین بیاورد و اگر فرصت دوباره ایجاد شود به محصولات خارجی برمی‌گردد.

وی همچنین در مورد تولیدکننده‌های کوچک در صنعت شوینده گفت: در حوزه مایع‌سازان و مخصوصا مایع دست، تولیدکننده‌های کوچک زیادی داریم. برای ارتقای محصولات به آنها زمان داده می‌شود. گاهی اوقات بهتر می‌شوند و گاهی اوقات دوام نمی‌آورند و تولیدی خود را تعطیل می‌کنند؛ اما در هر صورت این نگرش در انجمن وجود دارد که کمک به واحدهای کوچک به منفعت ملی منجر می‌شود و در این زمینه سعی می‌شود همکاری لازم برای ارتقای واحدهای تولیدی کوچک انجام شود. عارفه کمپانی‌سعید در مورد فعالیت بیشتر انجمن و توسعه آن در سال‌های اخیر اضافه کرد: ارتقای آزمایشگاه، مجله، کمک به واحدهای کوچک و بزرگ، حل موانع صنعت، تعامل مثبت با سازمان‌های مرتبط و اقدام‌های بی‌طرفانه و غیرمغرضانه در تسهیل فعالیت تولیدکنندگان و… همگی حاصل تفکر ملی این انجمن است، نه تفکر شرکتی و انجمنی و این باعث اعتماد صنعت و سازمان‌های مرتبط شده است.