فناوری بلاک‌چین و صنعت کشاورزی

شناخته شده‌ترین کاربرد بلاک چین در قالب رمزارزها مطرح شده است، اما شمار زیادی از بخش‌ها و صنایع وجود دارند که استفاده از این فناوری ، می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر بهره‌وری در آنها شود. بلاک‌چین یک پایگاه داده فوق‌العاده قدرتمند و امن، قابل اطمینان و ضد جعل برای ذخیره‌سازی داده‌ها است که هرگاه یک تراکنش در آن ثبت نهایی ‌شود تغییر آن غیرممکن است.

به کارگیری بلاک‌چین در بخش کشاورزی مزایای بسیاری برای کشاورزان و مصرف‌کنندگان دارد، چرا که بلاک‌چین توانایی ترکیب با اینترنت اشیا (IOT) و هوش مصنوعی (AI) را نیز دارد که این امکان باعث می‌شود تولیدکنندگان از بهره‌وری بالایی بهره‌مند شوند و مصرف‌کنندگان اطلاعات کلیه مراحل از بذر و مزرعه تا میز غذا را ردیابی کنند.  با وجود برخی از برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توان سیستم نظارت بر خاک و محصولات زراعی را در نظر گرفت این سیستم‌ها به کشاورز این امکان را می‌دهد تا بتواند انواع خاصی از الگوهای بیماری را در محصولات زراعی شناسایی و اقدامات درمانی را انجام دهد. ارائه اطلاعات محصول تولید شده کشاورزی باعث تامین اطمینان خاطر مشتری و وفاداری وی می‌شود.  ذخیره و توزیع داده‌ها در زنجیره تامین مواد غذایی بسیار مهم و باعث موفقیت تجاری محصولات زراعی می‌شود.

 ردیابی و رصد در زنجیره تامین

یکی از کاربردهای فناوری بلاک‌چین در صنعت کشاورزی توانایی ردیابی و رصد زنجیره تامین است. بستر بلاک‌چین می‌تواند وضعیت محصولات کشاورزی را از زمان کاشت تا برداشت، انبار، موجودی و تحویل ثبت و به‌روزرسانی کند.

نکته مثبت این ساختار برای حجم بزرگ داده‌ها، ایجاد یک بستر ثبت ایمن و تغییر ناپذیر است. که تضمین می‌کند هرگز یک محموله را گم نکنید این بستر همچنین امکان را به وجود می‌آورد تا کشاورزان و مشتریان به صورت لحظه‌ای وضعیت تمام محصولات را رصد و مشاهده کنند. مزیت دیگر قابلیت ردیابی این است که در هنگام فروش محصولات، کشاورزان می‌توانند کیفیت محصولات و محموله‌های خود را از طریق بلاک‌چین تضمین  کنند.

 مدیریت تجهیزات مزرعه

 ترکیب فناوری بلاک‌چین و اینترنت اشیا (IOT) می‌تواند در نگهداری ابزارآلات مزرعه کاربرد داشته باشد.

در واقع مدیر مزرعه می‌تواند هر لحظه تصویری کامل از تجهیزات منصوب در مزرعه داشته باشد به طوری که تشخیص دهد که چه ابزارآلاتی برای کار آماده هستند، چه ابزارآلاتی نیاز به بررسی دارند و چه ابزارآلاتی در حال تعمیر هستند.

سازندگان سخت‌افزار‌ها در حوزه اینترنت اشیا روی ساخت تجهیزاتی متمرکزند که امکان تحت نظر گرفتن کیفیت آبیاری، کیفیت خاک، حشرات و حیوان‌های موذی و دیگر عوامل را فراهم می‌کند و حسگرهایی در انبار برای کنترل گاز دی‌اکسیدکربن و دما ساخته شده که کیفیت محصول در انبارها را تضمین می‌کند. هر کدام از حسگرها داده‌هایی تولید می‌کنند که نیاز است در یک بستر مناسب به هم پیوند داده شوند.  پروژه آیوتا (IOTA) با تمرکز بر جمع‌آوری داده‌های مختلف در بستر فناوری بلاک‌چین، با تجهیزات اینترنت اشیا برای راه‌اندازی یک پایگاه داده ایمن و جهانی هدف‌گذاری و تلاش می‌کند.

 بیمه

یکی از مفاهیم و فرآیندهای صنعت کشاورزی بیمه کردن محصولات کشاورزی است که در حالت عادی این فرآیند هم برای کشاورزان و هم برای شرکت بیمه بسیار سخت و خسته‌کننده است. در بلایای پیش‌بینی نشده آب و هوایی، معمولا به دست آوردن گزارش درست و دقیق خسارت وارد شده، بسیار دشوار است. با تنظیم قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک‌چین معیارهای مختلف به درستی معین می‌شوند. این باعث می‌شود فرآیند رسیدگی بسیار ساده‌تر باشد.