رنگ‌ها روایتگر داستان برندها

انتخاب صحیح رنگ برای خرده‌فروشی‌ها می‌تواند برندی منحصربه‌فرد برایشان بسازد که نادیده گرفتنشان نیز دشوار خواهد بود. طبق پژوهشی که اخیرا انجام‌گرفته رنگ‌ها شناسایی برندها را تا ۸۰درصد تسهیل می‌کنند. در واقع از بسیاری جهات رنگ‌های به ‌کار رفته در فروشگاه‌ها به زبان صامت بدل می‌شوند که به‌صورت ناخودآگاه درک مشتریان از یک برند را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل است که باید در زمان استفاده از رنگ‌ها برای برندسازی به دنبال ثبات باشید. تغییر مداوم و پیوسته در کاربرد رنگ‌ها می‌تواند منجر به سردرگمی مشتریان در مورد برند شود. تصور کنید که می‌خواهید برندی قوی بسازید در این صورت توصیه این است که از رنگ‌های زرد، نارنجی و صورتی استفاده کنید که معرف جوانی، شادی و هیجان هستند.

 رنگ‌ها احساس امنیت می‌دهند

وقتی مشتریان در فروشگاه شما احساس امنیت نکنند، شما به‌عنوان مالک خرده‌فروشی نمی‌توانید از آنها انتظار خرید داشته باشید. یکی از دلایل این ناامنی پیش‌فرض‌های منفی است که مشتریان از قبل در ذهن خود ساخته‌اند. برای اینکه به مشتریان اطمینان بدهید امنیتشان تامین می‌شود و حس اعتماد نسبت به فروشگاه خود را در ذهنشان ایجاد کنید بهتر است از رنگ مربوط به اعتماد یعنی آبی استفاده کنید. این رنگ از آنجا که با آسمان و اقیانوس ارتباط دارد اثری آرامش‌بخش را در افراد ایجاد می‌کند. در واقع به همین دلیل است که از رنگ آبی به‌صورت گسترده در بسیاری بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای استفاده می‌شود. با این ‌حال  یادتان باشد که آبی همچنین می‌تواند معرف غم و افسردگی باشد و درنتیجه بسیار اهمیت دارد که تناژ رنگی مناسب آبی را در فروشگاه خود به کار ببرید. یکی از بانک‌های معروف دنیا سی‌تی بانک نام دارد که به‌درستی از رنگ آبی برای برندینگ خود استفاده کرده است.

 رنگین‌کمان خریدهای مناسبتی

خریدهای مناسبتی نظیر بلک فرایدی (Black Friday) یا سایبر ماندی (Cyber Monday) و نظیر آن رویدادهایی هستند که بارنگ‌های مختص به خود معرفی می‌شوند و فروشگاه‌ها با کمک این رنگ‌ها به مشتری اعلام می‌کنند که فروش ویژه دارند.

اما نباید این رنگ‌ها را به فروشگاه خود محدود کنید و حتی در وب‌سایت خود نیز آنها را به کار ببرید. برای این منظور بهتر است یک رویکرد فراگیر بازاریابی دیجیتال داشته باشید تا مشارکت آنلاین را به بازدید حضوری از فروشگاه خود تبدیل کنید. درواقع اگر بتوانید طرح رنگی فروشگاه خود را هم در فروشگاه و هم در وب‌سایت یکسان نمایش دهید فروش مناسبتی خوبی را رقم خواهید زد. یکی از رنگ‌های محبوبی که در طول بلک فرایدی به کار می‌رود ترکیب تناژهای زنده زرد (طلایی)، مشکی و قرمز است.

 رنگ‌های تجملاتی

بلک‌بری، آدیداس و بسیاری برندهای دیگر از رنگ مشکی در طراحی فروشگاه خود استفاده می‌کنند. رنگ مشکی می‌تواند یک ادکلن گران‌قیمت و یک رژلب ارزان‌قیمت را در یک رده با هم قرار دهد. مشکی در واقع رنگ امضای کالاهای اغواگر است.

با این ‌حال به خاطر داشته باشید که نباید استفاده از این رنگ هم بیش ‌از اندازه باشد، چراکه این کار می‌تواند جو افسردگی و حتی حس تهدید و ارعاب را در فروشگاه ایجاد کند. در این صورت مشتریان سریع‌تر از آنچه باید از فروشگاه خارج می‌شوند. ترکیب رنگ مشکی با یک‌رنگ روشن می‌تواند ظاهری کلاسیک به فروشگاه شما بدهد. فرقی ندارد که چه رنگی را برای خرده‌فروشی خود انتخاب می‌کنید در هر صورت مهم این است که در رنگ‌های انتخابی خود ثبات‌قدم داشته باشید. اگر مشتریان بی‌ثباتی را در هر نقطه‌ای از فروشگاه شما مشاهده کنند احتمال آنکه از زیر و رو کردن اقلام آن نقطه از فروشگاه منصرف شوند بسیار بالا خواهد بود. به‌این‌ترتیب نه‌تنها فروش شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت بلکه تجربه‌ای ناخوشایند را در ذهن مشتری بر جای خواهید گذاشت و می‌توانید مطمئن باشید که مشتری دیگر باز نخواهد گشت.