به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روغن‌موتور از مهم‌ترین اقلام مصرفی خودرو است که در مواقعی هر سه ماه یک بار نیاز به تعویض دارد. به همین دلیل درصورتی‌که برای تامین این کالای مصرفی با مشکل مواجه شویم، چرخ خودروهای کشور از کار می‌افتد. بر همین اساس شرکت‌های بزرگی در ایران اقدام به تولید این کالای اساسی کرده‌اند که از این ‌بین می‌توان به شرکت بهران اشاره کرد. نفت بهران تقریبا جزو معدود شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور است که از ابتدا در زنجیره کامل تولید روغن‌موتور نقش داشته و با خام‌فروشی مخالف بوده است.

حال اما این صنعت بزرگ با مشکلاتی روبه‌رو است که می‌تواند مانعی برای رشد این شرکت‌های داخلی باشد. روغن‌موتور از چند ماده اولیه مهم تشکیل ‌شده است که روغن‌پایه، لوب‌کات و ادتیو ازجمله آن هستند. روغن‌پایه توسط چهار شرکت بزرگ پتروشیمی در داخل تولید‌ شده و لوب‌کات و ادتیو وارد می‌شود. این مواد وارداتی برای بالا بردن کیفیت روغن‌پایه و کم کردن استهلاک به روغن اضافه می‌شوند و برای موتورهای حساس کنونی لازم هستند. این مواد با افزایش قیمت بالایی روبه‌رو بوده‌اند که شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور را تحت‌فشار قرار داده‌اند.

حال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنها مجوز افزایش ۴۱ درصدی را به تولیدکنندگان روغن‌موتور داده است. این اخبار باعث شد توزیع روغن‌موتور در بازار کاهش ‌یابد تا توزیع‌کنندگان از این شرایط سود ببرند. دراین‌بین تولیدکننده که با افزایش هزینه تولید روبه‌رو است، تولید خود را با ضرر به دست توزیع‌کننده می‌رساند.

هفته گذشته مصاحبه‌ای از رئیس انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی کشور در «ایرنا» منتشر شد که به شبکه توزیع اخطار داد بدون هماهنگی شرکت و دریافت مجوز، حق افزایش قیمت محصولات به‌خصوص روغن‌موتورهای دیزلی را ندارند. این بحث که در نشست اعضای این انجمن مطرح شد نشان می‌دهد پالایشگاه‌داران خود را ملزم به اجرای قوانین می‌بینند و با اینکه براساس قانون وظیفه‌ای برای کنترل شبکه خرده‌فروشی ندارند، اما تلاش می‌کنند از ایجاد التهاب در بازار جلوگیری کنند، اما این حرکت باید با حمایت‌های دولت و سازمان حمایت همراه شود. اگر محصولات رده‌بالای بنزینی و دیزلی همچنان در حاشیه ضرر بمانند، مسیر تولیدشان به‌مرور ناهموارتر شده و این کمبود تولید باعث می‌شود موضوع ایجاد بازار سیاه، گران‌فروشی، احتکار و تقلب به قوت خود باقی بماند.