آموزش تنها راه ورود به ارزهای دیجیتال

به‌منظور پیگیری اهمیت آموزش در این حوزه به سراغ مهدی بندری، کارشناس اقتصادی حوزه رمزارز رفتیم. وی در ابتدای صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم آموزش در حوزه‌ ارزهای دیجیتال گفت: بازار ارزهای دیجیتال بدون دریافت آموزش، مخاطرات فراوانی دارد و برای از سر گذراندن خطرات و کاهش ریسک معاملات باید از نکات کلیدی آگاه شویم. این آگاهی نیز تنها از طریق کارشناسان معتبر به دست می‌آید.

 به‌عنوان اولین سوال در حال حاضر خیلی از مردم کمابیش سرمایه‌هایی در اختیار دارند، با این سرمایه‌ها باید چه کنند؟

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی که ضمن حفظ ارزش سرمایه‌های مردم سود‌آور هم باشد، دیگر برای جامعه یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است! ما به‌لحاظ اقتصادی در شرایطی زندگی می‌کنیم که تورم در اقتصاد وجود دارد. بنابراین ضرورت دارد آحاد مردم با سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های سرمایه‌ای، از افت ارزش اندوخته‌های زندگی‌شان جلوگیری کنند. ولی سرمایه‌گذاری امری ساده نیست.  سرمایه‌گذاری علم و مهارت است و مانند هر مهارت دیگری نیازمند یادگیری است، ولی به ‌مجرد اینکه فرد به این مهارت مجهز می‌شود، به روشن‌بینی اقتصادی دست پیدا می‌کند و این شهود مالی امکان تشخیص و تحلیل بازارهای مناسب سرمایه‌گذاری را برای شخص فراهم می‌آورد. ازاین‌رو مهارت سرمایه‌گذاری، درعین‌حال که از اندوخته‌های مردم در مقابل تورم محافظت می‌کند، مسیر سرمایه‌گذاری و بازارهای پربازده را نیز روشن می‌کند.

 بازار ارزهای دیجیتال پرابهام است و به همان اندازه که فرصت‌های سود‌آور زیادی در این بازار وجود دارد، تهدید‌ها و دام‌های بسیاری هم پیش‌روی سرمایه‌گذاران است. دیدگاه شما در این‌باره چیست؟

ارزهای دیجیتال در مرز فناوری هستند و اشتباه بسیار بزرگی است که مردم و علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این حوزه بی‌گدار به آب بزنند. در حقیقت، ارزهای دیجیتال نیمه تاریکی دارند که کمتر در فضای مجازی و گفت‌وگو‌ها به آن پرداخته می‌شود و عمدتا مردم از سودآوری و درآمد بالا در این زمینه با یکدیگر صحبت می‌کنند؛ غافل از اینکه سود، زمانی به دست می‌آید که شناخت کافی از این فناوری داشته باشید و بدانید در صورت نداشتن ‌شناخت کافی از رمزارزها، به‌سرعت کل دارایی سرمایه‌گذاری‌شده شما در این بازار از بین می‌رود. متاسفانه خانواده‌ها و افراد زیادی را می‌شناسم که به سودای سود‌های چند صدو چند‌هزار درصدی، بی‌توجه به یادگیری، وارد این زمینه شدند و دارایی چندساله خود را از دست ‌دادند. باید به این نکته دقت کنیم که تمامی سود‌های بازار ارزهای دیجیتال متعلق به ما نیست و قبل از دچار شدن به حس جا ماندن از سود، باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و با یادگیری قدرتمند سودهای آتی بازار را شکار کنیم.

 در حال حاضر تقاضای زیادی برای ورود به این بازار وجود دارد و برخی معتقد هستند حضور پررنگ مردم، مهر تاییدی بر فضای مناسب در این بازار است. به‌عنوان کارشناس، چه نظری در این‌باره دارید؟

من جواب شما را با یک داستان کوتاه می‌دهم! مردان قبیله سرخ‌پوست، از رئیس جدید پرسیدند: آیا زمستان سختی در پیش است؟ رئیس جوان قبیله که هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشت، جواب داد: «برای احتیاط بروید هیزم جمع کنید.» سپس رئیس قبیله به سازمان هواشناسی کشور زنگ زد و پرسید: «آیا امسال زمستان سردی در پیش است؟» کارشناس پاسخ داد: «این‌طور به نظر می‌آید.» رئیس به مردان قبیله دستور داد که هیزم بیشتری جمع کنند و برای اینکه مطمئن باشد، یک‌بار دیگر به سازمان هواشناسی زنگ زد و پرسید: «شما نظر قبلی‌تان را تایید می‌کنید؟» پاسخ دادند که «صد درصد.» رئیس به همه افراد قبیله دستور داد که تمام سعی‌شان را برای جمع‌آوری هیزم بیشتر به کار ببندند و مجددا به سازمان هواشناسی زنگ زد و پرسید: «مطمئن هستید که امسال زمستان سردی در پیش است؟» کارشناس هواشناسی گفت: «بگذارید این‌طور بگویم؛ سردترین زمستان را در تاریخ معاصر خواهیم داشت.» رئیس گفت: «از کجا می‌دانید؟» پاسخ دادند که «سرخ‌پوست‌ها دیوانه‌وار در حال جمع‌کردن هیزم هستند!» این قصه، داستان تعداد زیادی از افرادی است که کورکورانه، فقط به دلیل اینکه دوست یا آشنای آنها وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند، وارد این عرصه پرریسک می‌شوند و دارایی و منابع زندگی‌ خود را بدون توجه به مخاطرات این مسیر، به این بازار وارد می‌کنند که متاسفانه، آینده پرخطری هم پیش‌رویشان قرار دارد. نکته‌ای که در این ماراتن و مسابقه خرید ارزهای دیجیتال از سمت این افراد در نظر گرفته نمی‌شود، موضوع یادگیری است! متاسفانه عموم این افراد فراموش می‌کنند که قبل از وارد شدن به هر زمینه‌ای، مخصوصا زمینه‌های مالی، باید تحقیق و مشورت و آموزش را در دستور کار داشته باشند.