از آنجا که شبکه‌های وب۳.۰  از طریق پروتکل‌های غیرمتمرکز، یعنی پایه و اساس تکنولوژی بلاک‌چین و رمزارزها اجرایی می‌شوند، طبیعی ا‌ست که همگرایی و رابطه‌ تنگاتنگی بین این سه تکنولوژی وجود داشته باشد. این مثلث طلایی از طریق قراردادهای هوشمندی که بر بستر بلاک‌چین اجرا می‌شوند، متصل و یکپارچه خواهند شد و می‌توانند هر کاری را به صورت خودکار و غیرمتمرکز انجام دهند: از کوچک‌ترین تراکنش‌های مالی در دورافتاده‌ترین کشور جهان گرفته تا ذخیره‌سازی همتابه‌همتای ضدسانسور، از اشتراک‌گذاری اطلاعات در برنامه‌هایی مثل Filecoin گرفته تا تغییر رفتار و اجرای خودکار یک کسب و کار. پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) که در حال حاضر سر و صدای زیادی هم به پا کرده‌اند، تازه نوک کوه یخ هستند. نسل سوم وب یا همان «وب ۳.۰» از تکامل طبیعی تکنولوژی‌ نسل‌های پیش از خود به وجود آمده است که در این فرآیند از تکنولوژی‌های پیشرفته کنونی مانند هوش مصنوعی و بلاک‌چین استفاده شده است. درواقع وب ۳.۰ یک ارتقای قابل توجه از نسل‌های پیش از خود یعنی وب ۱ و وب ۲ است. حال مطلوب است حول محور موضوع تکنولوژی‌های قبل از وب تری نیز اطلاعاتی ارائه شود. وب ۱ (۲۰۰۵ - ۱۹۸۹) که به اینترنت ثابت یا استاتیک هم معروف است، اولین نسل اینترنت بود که در دهه۹۰ در دسترس قرار گرفت. در آن زمان دسترسی به اطلاعات محدود بود و کاربران هیچ‌گونه تعاملی با آن نداشتند. در این فضا ایجاد صفحات کاربری و حتی اظهار نظر درباره یک محتوا کاری غیرممکن بود. وب ۱ هیچ‌گونه الگوریتمی ‌برای دسته‌بندی صفحات اینترنت نداشت و کاربران عملا نمی‌توانستند اطلاعات موردنظرشان را پیدا کنند. شرایط دقیقا شبیه یک خیابان باریک یک‌طرفه بود که محتواها تنها توسط عده‌ای محدود تولید می‌شدند و اطلاعات فقط از دایرکتوری‌ها می‌آمد. وب اجتماعی یا همان وب ۲ (الان - ۲۰۰۵)، به لطف پیشرفت تکنولوژی‌های وب مانند جاوا اسکریپت، CSS۳، HTML۵ و...، تعاملی‌تر شد. این جهش، بستری را برای استارت‌آپ‌ها آماده کرد تا پلتفرم‌های تعاملی مثل یوتیوب، فیس بوک، ویکی پدیا و ... را بسازند. همین شرایط بود که مسیر را برای شکوفایی رسانه‌های اجتماعی هموار کرد. حالا دیگر کاربران می‌توانستند خودشان تولید محتوا کنند و در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف منتشر کنند.  وب ۳.۰ (در آینده‌ای نزدیک) فصل بعدی کتاب تکامل اینترنت است. دوره‌ای که قرار است اینترنت، هوشمندتر از هر زمان دیگری با کاربران تعامل داشته باشد. هوش مصنوعی بیشتر به کمک اینترنت خواهد آمد تا برنامه‌های هوشمند هرچه بیشتر کمک‌رسان کاربران باشد.

ویژگی‌های کلیدی اینترنت نسل سوم

رکن اول آن را می‌توان با عنوان توزیع‌شدگی مطرح کرد به این معنی که همه‌جا و در هر زمانی اینترنت همراه کاربر خواهد بود. نه تنها کامپیوتر و موبایل، بلکه دستگاه‌های دیگر مثل دستگاه‌های خانگی یا خودروها از طریق اینترنت اشیا به دنیای جهانی وب متصل خواهند بود.

دومین مورد را می‌توان اینترنت معناگرا عنوان کرد. در اینجا معناگرایی یعنی درک رابطه میان کلمات. به این ترتیب اینترنت معناگرا قادر خواهد بود حجم انبوهی از اطلاعات و داده را تفسیر کند و معنای آنها را بفهمد. هوش مصنوعی نیز از موارد دیگر است که به واسطه آن می‌توان معنی و احساسات محتواها را خوانده و رمزگشایی کرد.